پنج شنبه، ۶ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Thursday, 25 April , 2024

تهیه نخستین اطلس فسیل‌های زاگرس

نسخه قابل پرینت
کد خبر:9785
دوشنبه، ۳ آبان، ۱۳۹۵ | 10:06

تهیه نخستین اطلس فسیل‌های زاگرس

اطلس تخصصی فرامینیفرهای کرتاسه بالایی زاگرس به زودی تهیه می شود.

به گزارش دیده بان علم ایران لیدا بخشنده، کارشناس ارشد گروه دیرینه‌شناسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با اعلام این خبر گفت: این اطلس نخستین بار در ایران برای تشخیص و شناسایی نمونه‌های آزاد فرامینیفرا در حال تهیه است که فسیل‌های نواحی فارس، لرستان و خوزستان را در برمی‌گیرد که به زودی پس از تکمیل نهایی به مرحله چاپ و انتشار خواهد رسید.

وی درباره اهمیت و ضرورت بررسی این فسیل‌ها با بیان این‌که وجود میدانهای عظیم گاز و نفت سبب شده تا زاگرس یکی از نفتخیزترین حوضههای رسوبی جهان باشد، یادآور شد: فسیل‌ها تحت تاثیر گرما، فشار و ترکیبات سیال اطرافشان و همه عوامل تغییردهنده سنگ‌های رسوبی قرار دارند که بر همین اساس، فسیل‌ها شاخص‌های حساس در  تغییر حرارت و ابزارهای قدرتمند برای پیش‌بینی ذخیره زایشی هیدروکربون‌ها هستند.

وی با بیان این‌که زون ساختاری زاگرس به عنوان یکی از زیباترین مناطق زمینشناسی دنیا دارای فسیل‌های شاخص بسیار است، افزود: با توجه به این شرایط، فسیل‌ها اطلاعات مهم و اساسی در تجزیه و تحلیل حوزه‌های رسوبی، اکتشاف زغال‌سنگ، نفت و گاز-به‌عنوان بقایای زندگی گذشته- در اختیار ما قرار ‌دهند.

این کارشناس ارشد درباره کاربرد این پژوهش در پیشبرد اهداف علم زمین‌شناسی و بخصوص فسیل، خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که فسیل‌های نمونه آزاد در این پژوهش بیشتر مورد توجه قرار گرفته، الگو و ابزار بسیار خوبی برای فسیل‌شناسان و دانشجویان خواهد بود.

بخشنده درباره تحقیقات و پژوهش‌های مشابه که در ایران انجام شده، تصریح کرد: در ایران اطلس فسیل‌های کرتاسه زاگرس به همت دکتر امیرکلانتری تهیه شده که نمونه‌های فسیلی در مقطع نازک است و نمونه‌های آزاد در این اطلس آورده نشده که اطلس در دست تهیه از لحاظ نمونه‌های آزاد پلاژیک کاری نو و جدید است و فسیل‌های این اطلس فقط نمونه‌های زاگرس ایران را  در برمی‌گیرد.

نام سیستم کرتاسه از سنگ نهشتههای گل سفیدی اروپای شمالی گرفته شده که با ۷۵ میلیون سال عمر،  طولانیترین دوره مزوزوییک است.

تهیه اطلس تخصصی فرامینیفرهای کرتاسه بالایی زاگرس با حمایت و همکاری آقایان محمدتقی کره‌ای رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، دکتر فریبرز قریب و مهندس اژدرپور و خانم دکتر طیبه محتاط رئیس گروه فسیل‌شناسی میسر شده است.

انتهای پیام

 

مطالب مرتبط

دکتر کمال‌الدین بازرگانی، استاد برجسته زمین‌شناسی اقتصادی درگذشت

دکتر مر، رییس گروه علوم پایه فرهنگستان علوم شد

برگزاری همایش بین المللی چینه شناسی و زمین باستان شناسی پونتو کاسپین در تهران

سازمان زمین شناسی اعلام کرد: فرونشست وسیع دشت‌های کرج و هشتگرد با نرخ ۷ سانتی متر در سال

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها