پنج شنبه، ۳۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 18 April , 2024

پرندگان، کنار دوستانشان لانه می سازند

نسخه قابل پرینت
کد خبر:9747
یکشنبه، ۲ آبان، ۱۳۹۵ | 15:26

پرندگان، کنار دوستانشان لانه می سازند

براساس یافته های محققان دانشگاه آکسفورد، چرخ ریسک‌های بزرگ (Parus major) مکان‌های زادآوری بهاره‌شان را طوری انتخاب می‌کنند که به گروه دوستان زمستانی شان نزدیک باشد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، طبق نتایج این مطالعه که در مجله Ecology Letters ارائه شده این پرنده ها طوری لانه‌سازی می‌کنند که به همنوعانی که محکم‌ترین پیوند اجتماعی را در زمستان با آن‌ها برقرار کرده بودند نزدیک باشند.

جوش فرث، پژوهشگر دانشکده جانورشناسی دانشگاه آکسفورد که چرخ ریسک‌های بزرگ را مدلی کلی از بسیاری از گونه‌های دیگر پرندگان میداند می گوید: این پرنده‌ها در زمستان بیشتر به دنبال غذا هستند و دسته‌های بزرگی تشکیل می‌دهند. در بهار هر جفت یک لانه مجزا برای جوجه‌آوری می‌سازد و به تعیین قلمرو می‌پردازد. براساس بررسی انجام شده این پرنده‌ها محل‌های زادآوری و پرورش جوجه‌ها را طوری انتخاب می‌کنند که به گروه دوستان زمستانه‌شان نزدیک باشد.

به عقیده وی همانطور که پیش از این نیز در خصوص رفتارهای اجتماعی پرندگان نشان داده شده، این رفتار نیز پیچیدگی‌های جالبی از لحاظ جنبه‌های زیستی دارد.

فرث می‌گوید: محلی که یک حیوان به عنوان لانه انتخاب می‌کند فاکتورهای زیستی موثر بر آن‌ها را تعیین می‌کند. بنابراین وقتی این پرنده‌ها موقعیت لانه‌شان را بر اساس پیوندهای اجتماعی انتخاب می‌کنند به این معنی است که همبستگی‌های اجتماعی که آن‌ها در گذشته داشته‌اند می‌تواند محیط‌زیست و شرایطی که در آینده با آن روبه‌رو می‌شوند را تحت تاثیر قرار دهد.

انتهاي پیام

مطالب مرتبط

تولید نسل جدید واکسن نیوکاسل فوق حاد پرندگان با ۶ پروژه ویژه

تولید نیمه صنعتی واکسن بیماری تنفسی مرگبار طیور در موسسه رازی

راهنمای صحرایی پرندگان ایران در تلفن همراه علاقمندان طبیعت!

استرس، پرنده ها را هم جوانمرگ می‌کند!

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها