جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

سفر هزاران مایلی مارماهی با مصرف استخوان‌های خود!

نسخه قابل پرینت
کد خبر:9721
شنبه، ۱ آبان، ۱۳۹۵ | 15:34

سفر هزاران مایلی مارماهی با مصرف استخوان‌های خود!

نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد مار ماهی می‌تواند بدون خوردن چیزی و با از دست دادن مقداری از استخوان‎های خود در سفرهای طولانی هزاران مایلی زنده بماند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، مارماهی جانداری مهره‌دار و آبزی است .این ماهی استخوانی دارای بدنی لوله‌ای شکل و نرم است و مثل مار حرکت می‌کند .

به گفته محققان دانشگاه هامبورگ آلمان، مار ماهی‌ها هنگامی که از آب‌های شیرین اقیانوس اطلس به دریای سارگاسو مهاجرت می‌کنند مقدار قابل توجهی از استخوان‌های خود را از دست می‌دهند. به عنوان مثال، جمجمه آنها بیش از ۵۰ درصد و ستون فقرات حدود ۶۵ درصد از حجم استخوان‌هایشان را از دست می‌دهند.

بخش‌هایی از اسکلت مارماهی مانند استخوان جمجمه از سلول‌هایی تشکیل شده است که به آن‌ها سلول‌های استخوانی یا استئوسیت Osteocyte می‌گویند. این سلول‌ها در کنار هم قرار نداشته و از یکدیگر فاصله زیادی دارند. فاصله بین این سلول‌ها را ماده‌ای به نام ماده بین سلولی پر می‌کند که از پروتئین و مواد قندی خاص تشکیل شده است.

این استخوان‌ها با از بین رفتن، مواد معدنی و مغذی مورد نیاز مار ماهی‌ها را تامین می‌کنند. مار ماهی‌های اروپایی تا ۸۰ سال زندگی می‌کنند. این ماهی‌ها در معرض خطر انقراض هستند.

آنها در آب‌های سرد و گرم استوایی یافت می‌شوند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

دستاورد جالب محققان دانشگاه شیراز: ترمیم شکستگی بال پرندگان با استخوان سگ و گوسفند

دردسر بازگشت استخوان محو شده در سیر تکامل به زانو

موفقیت محققان پژوهشگاه رویان در درمان ناپیوستگی استخوان های بلند

تولید میکروکره‌های حامل دارو از صمغ گیاه کندر در کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها