- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

اجرای طرح القای سلولهای بنیادی بافت چربی به سلولهای بنیادی غضروف و استخوان در دانشگاه علوم پزشکی تبریز

طرح القای سلولهای بنیادی بافت چربی به سلولهای بنیادی غضروف و استخوان در دانشگاه علوم پزشکی تبریز اجرا می شود.

به گزارش دیده بان علم ایران “محمدرضا رشیدی”، معاون تحقیقات و فناوری  دانشگاه علوم پزشکی تبریز در جلسه بررسی و برنامه ریزی در زمینه سلولهای بنیادی و اهداف مرکز طب بازساختی دانشگاه گفت : از جمله اهداف انستیتوی طب بازساختی، ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی و و بند ناف است که بیمارستان الزهرا به این منظور در نظر گرفته شده و مدت زمان تعیین شده برای اجرای این برنامه پایان سال جاری است.

وی افزود: برنامه‌های مختلفی با عنوان طب بازساختی طی یک پروسه‌ی چند ساله تدارک دیده شده و تلاش‌ها در راستای اجرای به موقع این برنامه‌هاست.
وی عنوان کرد: ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی بافت چربی در بیمارستان شهید مدنی تا پایان سال جاری نیز از دیگر اهداف این طرح است و همچنین ذخیره سازی پالپ دندان در مرکز تحقیقات سلو‌ل‌های بنیادی دانشگاه نیز جزو برنامه‌های تعیین شده است.
رشیدی بیان کرد: راه‌اندازی و توسعه‌ی ابزار و روش‌های جداسازی و تعیین هویت و تکثیر سلول‌های بنیادی از بافت‌های مختلف نیز باید تا پایان سال گذشته مورد توجه می‌گرفت.
وی خاطرنشان کرد: هدف دیگر این پروژه، راه‌اندازی روش‌های مبتنی بر بیوسنسور و بیوفتونیک برای ارزیابی و اندازه‌گیری سلول‌های بنیادی در مرکز تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز است که یک طرح ارائه شده و دو طرح دیگر نیز در دست طراحی است.
وی افزود: از سایر زمینه‌های مورد نظر در این پروسه می‌توان به طرح القای سلول‌های بنیادی بافت چربی به سلول‌های غضروف و استخوان و همچنین القای سلول‌های بنیادی پالپ دندان اشاره کرد که امید است تا پایان سال ۹۶ هر دو به مرحله‌ی اجرا درآیند.
رشیدی با اشاره به مهم‌ترین بخش طرح عنوان کرد: اجرای اخلاق‌مدار مدل‌های حیوانی از سایر رویکردهای انستیتوی طب بازساختی محسوب می‌شود و ایجاد مدل آنوریسم عروقی حیوانی، مدل انفارکت تجربی حیوانی و … از این قبیل هستند و البته این بخش نیز باید آموزش محور باشد و با برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های بیشتر متخصصان را در اجرای هرچه بهتر این پروسه یاری کنیم.
وی افزود: راه‌اندازی مدل سکته‌ی مغزی، مالتیپل اسکلروزیس و آلزایمر حیوانی از دیگر محورهای مدل حیوانی است و در این بخش از اساتید دامپزشکی دانشگاه تبریز نیز بهره‌مند شده‌ایم ولی مشکل اصلی در این بخش، نبود مکان مناسب برای اجرای مدل‌های حیوانی است و با چاره‌اندیشی‌ها، مکانی با متراژ ۵۰۰ مترمربع در نظر گرفته شده است که بعد از طی مراحل قانونی و اداری تحویل داده خواهد شد.
وی یادآور شد: هدف کلی از این طرح‌ها، توسعه و راه‌اندازی روش‌های مبتنی بر سلول و محصولات سلولی (بیوبانک) و همچنین سلول درمانی و رساندن این طرح‌ها به مرحله‌ی کلینیکال است.
رشیدی با اشاره به تربیت نیروی انسانی متخصص در این زمینه گفت: دایر کردن دوره‌های آموزشی کوتاه مدت در داخل کشور با دعوت از متخصصین و جذب حداقل پنج دکترای متخصص در سلول‌های بنیادی و طب بازساختی در جهت افزایش دانش و تربیت نیروی متخصص نیز از اصول مهم در این زمینه است.
وی متذکر شد: ایجاد شبکه‌ی ارتباطی بین دانشگاه تبریز، داشنگاه صنعتی سهند و مرکز تحقیقات و پژوهش جهاد دانشگاهی تبریز از توفیقات ایجاد مرکز طب بازساختی است.
گفتنی است جلسه‌ی سلول‌های بنیادی صبح روز پنجشنبه۲۹ مهرماه در سالن کنفرانس حوزه‌ی ریاست دانشگاه علوم پزشکی تبریز و با حضور جمعی از پزشکان، مسئولان پزوهشی جهاد دانشگاهی، دانشگاه صنعتی سهند و دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد و در این طرح بیمارستان الزهرا به منظور تاسیس بانک سلول‌های بنیادی بند ناف، بیمارستان شهید قاضی به منظور تاسیس بانک سلول‌های بنیادی جهت ترمیم آسیب‌های مفصلی و بیمارستان سینا جهت ترمیم آسیب‌های پوستی با بهره‌مندی از سلول‌درمانی در نظر گرفته شدند.

 

 

انتهای پیام