جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

اجرای طرح القای سلولهای بنیادی بافت چربی به سلولهای بنیادی غضروف و استخوان در دانشگاه علوم پزشکی تبریز

نسخه قابل پرینت
کد خبر:9696
دوشنبه، ۳ آبان، ۱۳۹۵ | 10:49

اجرای طرح القای سلولهای بنیادی بافت چربی به سلولهای بنیادی غضروف و استخوان  در دانشگاه علوم پزشکی تبریز

طرح القای سلولهای بنیادی بافت چربی به سلولهای بنیادی غضروف و استخوان در دانشگاه علوم پزشکی تبریز اجرا می شود.

به گزارش دیده بان علم ایران “محمدرضا رشیدی”، معاون تحقیقات و فناوری  دانشگاه علوم پزشکی تبریز در جلسه بررسی و برنامه ریزی در زمینه سلولهای بنیادی و اهداف مرکز طب بازساختی دانشگاه گفت : از جمله اهداف انستیتوی طب بازساختی، ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی و و بند ناف است که بیمارستان الزهرا به این منظور در نظر گرفته شده و مدت زمان تعیین شده برای اجرای این برنامه پایان سال جاری است.

وی افزود: برنامه‌های مختلفی با عنوان طب بازساختی طی یک پروسه‌ی چند ساله تدارک دیده شده و تلاش‌ها در راستای اجرای به موقع این برنامه‌هاست.
وی عنوان کرد: ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی بافت چربی در بیمارستان شهید مدنی تا پایان سال جاری نیز از دیگر اهداف این طرح است و همچنین ذخیره سازی پالپ دندان در مرکز تحقیقات سلو‌ل‌های بنیادی دانشگاه نیز جزو برنامه‌های تعیین شده است.
رشیدی بیان کرد: راه‌اندازی و توسعه‌ی ابزار و روش‌های جداسازی و تعیین هویت و تکثیر سلول‌های بنیادی از بافت‌های مختلف نیز باید تا پایان سال گذشته مورد توجه می‌گرفت.
وی خاطرنشان کرد: هدف دیگر این پروژه، راه‌اندازی روش‌های مبتنی بر بیوسنسور و بیوفتونیک برای ارزیابی و اندازه‌گیری سلول‌های بنیادی در مرکز تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز است که یک طرح ارائه شده و دو طرح دیگر نیز در دست طراحی است.
وی افزود: از سایر زمینه‌های مورد نظر در این پروسه می‌توان به طرح القای سلول‌های بنیادی بافت چربی به سلول‌های غضروف و استخوان و همچنین القای سلول‌های بنیادی پالپ دندان اشاره کرد که امید است تا پایان سال ۹۶ هر دو به مرحله‌ی اجرا درآیند.
رشیدی با اشاره به مهم‌ترین بخش طرح عنوان کرد: اجرای اخلاق‌مدار مدل‌های حیوانی از سایر رویکردهای انستیتوی طب بازساختی محسوب می‌شود و ایجاد مدل آنوریسم عروقی حیوانی، مدل انفارکت تجربی حیوانی و … از این قبیل هستند و البته این بخش نیز باید آموزش محور باشد و با برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های بیشتر متخصصان را در اجرای هرچه بهتر این پروسه یاری کنیم.
وی افزود: راه‌اندازی مدل سکته‌ی مغزی، مالتیپل اسکلروزیس و آلزایمر حیوانی از دیگر محورهای مدل حیوانی است و در این بخش از اساتید دامپزشکی دانشگاه تبریز نیز بهره‌مند شده‌ایم ولی مشکل اصلی در این بخش، نبود مکان مناسب برای اجرای مدل‌های حیوانی است و با چاره‌اندیشی‌ها، مکانی با متراژ ۵۰۰ مترمربع در نظر گرفته شده است که بعد از طی مراحل قانونی و اداری تحویل داده خواهد شد.
وی یادآور شد: هدف کلی از این طرح‌ها، توسعه و راه‌اندازی روش‌های مبتنی بر سلول و محصولات سلولی (بیوبانک) و همچنین سلول درمانی و رساندن این طرح‌ها به مرحله‌ی کلینیکال است.
رشیدی با اشاره به تربیت نیروی انسانی متخصص در این زمینه گفت: دایر کردن دوره‌های آموزشی کوتاه مدت در داخل کشور با دعوت از متخصصین و جذب حداقل پنج دکترای متخصص در سلول‌های بنیادی و طب بازساختی در جهت افزایش دانش و تربیت نیروی متخصص نیز از اصول مهم در این زمینه است.
وی متذکر شد: ایجاد شبکه‌ی ارتباطی بین دانشگاه تبریز، داشنگاه صنعتی سهند و مرکز تحقیقات و پژوهش جهاد دانشگاهی تبریز از توفیقات ایجاد مرکز طب بازساختی است.
گفتنی است جلسه‌ی سلول‌های بنیادی صبح روز پنجشنبه۲۹ مهرماه در سالن کنفرانس حوزه‌ی ریاست دانشگاه علوم پزشکی تبریز و با حضور جمعی از پزشکان، مسئولان پزوهشی جهاد دانشگاهی، دانشگاه صنعتی سهند و دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد و در این طرح بیمارستان الزهرا به منظور تاسیس بانک سلول‌های بنیادی بند ناف، بیمارستان شهید قاضی به منظور تاسیس بانک سلول‌های بنیادی جهت ترمیم آسیب‌های مفصلی و بیمارستان سینا جهت ترمیم آسیب‌های پوستی با بهره‌مندی از سلول‌درمانی در نظر گرفته شدند.

 

 

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ساخت حسگر بیولوژیک تشخیص سریع مواد مخدر در کشور

تشخیص به موقع آلزایمر با زیست حسگر ایرانی

ساخت حسگر تشخیص هورمون تیروئید نوزادان در کشور

شتاب‌دهنده های زیست‌فناوری در کشور گسترش می‌یابند

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها