جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

ابداع یک فناوری انقلابی در ساخت موتور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:9676
شنبه، ۱ آبان، ۱۳۹۵ | 10:38

ابداع یک فناوری انقلابی در ساخت موتور

پژوهشگران نشان دادند که با دستکاری مس و استفاده از نانومواد می‌توان ترکیبی مناسب برای ساخت موتورها ارائه کرد. این ساختار آلیاژی که این گروه ارائه کردند نسبت به دمای بالا از مقاومت بالایی برخوردار است.

به گزارش دیده بان علم ایران محققان آزمایشگاه ملی ارتش آمریکا معتقداند که استفاده از نانومواد می‌تواند فناوری ساخت موتورها را بهبود دهد. کریستوفر دارلینگ از محققان آزمایشگاه ملی ارتش آمریکا می‌گوید:« آنچه که ما شاهد آن هستیم، خواص منحصر به فردی است که در نانومواد شاهد هستیم. این خواص هیچ گاه پیش از این مشاهده نشده‌است.»
دارلینگ و همکارانش نتایج یافته‌های خود را در نشریه Nature منتشر کردند. او می‌گوید: « این خواص عجیب که در نانومواد شاهد هستیم به‌گونه‌ای است که می‌تواند انقلابی در حوزه‌های مختلف ایجاد کند.»
در این مقاله که محققان در نشریه نیچر به چاپ رساندند از نانوبلورهای آلیاژ پایدار سخن گفتند که قادر است عملکرد موتورها را بهبود دهد. این گروه نشان دادند که این نانوبلورها که از جنس آلیاژ مس است دارای قابلیت مقاومت در برابر حرارت‌های بالا است.
دارلینگ می‌گوید: «این ویژگی‌ها در حالت عادی اتفاق نمی‌افتد ما سعی کردیم با دستکاری میکروساختارهای این آلیاژ، این ویژگی را در این ماده ایجاد کنیم. در نهایت این آلیاژ موفق به تحمل دمای بالا شد.»
درون موتورهای توربین، دما گاهی تا به ۲۵۰۰ درجه می‌رسد. به همین دلیل محققان به دنبال ارائه مواد توده‌ای هستند که با استفاده از نانومواد اصلاح شده باشد. این اصلاح با نانوساختارها می‌تواند امکان مقاومت در برابر حرارت را افزایش دهد.
دارلینگ می‌گوید: «عملکرد موتورهای توربین به ساختار آن بستگی دارد به طوری که با افزایش پایداری حرارتی و استحکام مکانیکی آن، می‌توان عملکرد موتور را بهبود داد. مس ماده جالب توجهی است، هر چند که این ماده معمولا در توربین‌ها استفاده نمی‌شود اما ما نشان دادیم که با ایجاد نوعی میکروساختار در آن می‌توان به خواص مورد نظر رسید به طوری که استحکام مکانیکی و مقاومت حرارتی آن افزایش و در مقایسه با مواد رایج به شدت بهبود یابد.»
این گروه تحقیقاتی امیدوار است که بتواند این خواص را روی مواد دیگر نیز ایجاد کند. اگر بتوان این کار را روی عناصری نظیر نیکل، کبالت و تانتالیم ایجاد کرد، آنگاه می‌توان گفت که انقلابی در فناوری ساخت موتور ایجاد می‌شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ابداع روش تحلیلی هوشمند برای مدلسازی تلفیقی اکتشاف ذخایر اقتصادی مس

در دانشگاه صنعتی امیرکبیر ارائه شد: راهکاری جدید برای جداسازی آنتی بیوتیک «آموکسی سیلین» از آب

دانشمند ایرانی، برنده مدال «آیزاک نیوتن» ۲۰۲۰ شد

دستاورد محققان ایرانی در بهبود چاپگرهای سه بعدی بتنی صنعت ساختمان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها