جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

انهدام کاوشگر اروپا حین فرود بر مریخ تایید شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:9667
شنبه، ۱ آبان، ۱۳۹۵ | 01:22

انهدام کاوشگر اروپا حین فرود بر مریخ تایید شد

مقامات آژانس فضایی اروپا تایید کرده‌اند کاوشگری که برای فرود روی مریخ به این سیاره فرستاده بودند، دو روز پیش هنگام فرود روی سطح سیاره سقوط کرده و نابود شده است.

به گزارش دیده بان علم ایران، کاوشگر شیاپارلی (Schiaparelli) قرار بود شامگاه چهارشنبه بر سطح مریخ فرود آید. در تصاویر ارسالی از مدارگرد اکتشافی مریخ متعلق به ناسا شواهدی در محدوده مقرر شده برای فرود کاوشگر شیاپارلی مشاهده شده که احتمال می رود بقایای مربوط به این کاوشگر باشد.

کاوشگر شیاپارلی به همراه مدارگرد مریخی مدارگرد ردیاب گاز (Trace Gas Orbiter) در قالب برنامه فضایی مشترک آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی روسیه موسوم به اگزومارس سفری حدودا ۴۹۶ میلیون کیلومتری را تا مدار مریخ پشت سر گذاشتند. شیاپارلی که ابعادی حدود ۲۰۰ در ۴۰ سانتی متر و وزنی حدود ۵۷۷ کیلوگرم داشت یکشنبه گذشته پس از سفری هفت ماهه از فضاپیمای اگزومارس جدا شد و به تنهایی سفری سه روزه را به سمت سیاره مریخ آغاز کرد.

کاوشگر مریخی شیاپارلی قرار بود شامگاه چهارشنبه طی عملیاتی حساس بر سطح مریخ فرد آید. مرحله ای حساس که شش دقیقه زمان می برد.
بدین ترتیب که قرار بود شیاپارلی در ساعت ۱۴:۴۲ (به وقت گرینویچ) روز چهارشنبه ۱۹ اکتبر (۲۸ مهر) با سرعت ۲۱ هزار کیلومتر در ساعت وارد جو مریخ شده و پس از آن چترهای نجات باز شده و سپس با فعال شدن «موشک ترمزی» (Retrorocket) سرعت کاوشگر برای فرود کاهش یابد.
e1e1
شش دقیقه قطع ارتباط رادیویی برای دانشمندان آژانس فضایی اروپا با بیم و امیدهای فراوانی طی شد اما این سکوت تلخ تا ساعت ها ادامه یافت تا سرانجام دانشمندان آژانس فضایی اروپا شکست این ماموریت را بپذیرند.

مهمترین بخش ماموریت آزمایش تکنیکهای فرود بود که قرار بود از تجربیات حاصل از آن برای فرود مطمئنتر کاوشگر بزرگ مریخی اگزومارس در سال ۲۰۲۰ میلادی استفاده شود.

هدفی که شاید در پی فرود ناموفق شیاپارلی در صورت کشف علت آن نیز تا حدی محقق شده باشد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

محقق ایرانی ناسا، فضانورد ماموریت شبیه‌سازی سفر به مریخ

بازتاب درگذشت فیروز نادری در روزنامه های بزرگ آمریکا

فیروز نادری، دانشمند ایرانی و از مدیران پیشین ناسا، درگذشت

مشارکت محققان دانشگاه صنعتی اصفهان در طرح رصد بین‌المللی دارت ناسا

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها