جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

دانشمندان فضایی اروپا در بیم و امید ۶ دقیقه سکوت ترسناک!

نسخه قابل پرینت
کد خبر:9618
چهارشنبه، ۲۸ مهر، ۱۳۹۵ | 14:35

دانشمندان فضایی اروپا در بیم و امید ۶ دقیقه سکوت ترسناک!

مرحله ای مهم از پروژه اگزومارس، پروژه ای مشترک میان آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی روسیه که در جستجوی شناسایی نشانه هایی از حیات روی سیاره مریخ است، عصر چهارشنبه انجام خواهد شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، قرار است تا ساعاتی دیگر کاوشگر شیاپارلی (Schiaparelli) روی سیاره مریخ فرود آید.

کاوشگر شیاپارلی با ارتفاع ۲ متر و ۴۰ سانتی متر و وزن ۵۷۷ کیلوگرم، یکشنبه گذشته پس از سفری هفت ماهه از فضاپیمای اگزومارس جدا شد و به تنهایی سفری سه روزه را به سمت سیاره مریخ آغاز کرد.

مرحله ای حساس که شش دقیقه زمان می برد. موفقیت در فرود روی مریخ، کار بسیار سختی است و تا کنون تنها آمریکایی ها موفق به انجام چنین کاری شده اند.

کلودیو روزمینو، خبرنگار یورونیوز می گوید: «۶ دقیقه ترسناک. این توصیفی است که مهندسان آژانس فضایی اروپا از لحظات فرود کاوشگر اسکیاپارلی روی سطح سیاره سرخ دارند. شش دقیقه سکوت رادیویی؛ زمانی که این کاوشگر روی حالت اتوماتیک قرار گرفته است. اسکیاپارلی با سرعت ۲۱ هزار کیلومتر در ساعت وارد جو مریخ خواهد شد و در این مدت، سپر حرارتی آن باید بتواند در مقابل دمایی ۱۷۰۰ درجه مقاومت کند. پس از آن چترهای نجات باز خواهند شد و سپس «موشک ترمزی» (Retrorocket) فعال می شود تا سرعت کاوشگر را برای فرود کاهش دهد.

منطقه فرود، جای بسیار جالبی است زیرا احتمالا در این نقطه میلیاردها سال پیش دریا یا دریاچه ای بوده است. ماموریت شیاپارلی، ارسال داده ها درباره جو مریخ است.

مهمترین بخش ماموریت آزمایش تکنیکهای فرود است زیرا این تکنیکها کمی بعد برای فرود دومین اگزومارس در سال ۲۰۲۰ میلادی استفاده خواهند شد.»

انتهای پیام

مطالب مرتبط

محقق ایرانی ناسا، فضانورد ماموریت شبیه‌سازی سفر به مریخ

بازتاب درگذشت فیروز نادری در روزنامه های بزرگ آمریکا

سیروس برزو، پیشگام ترویج دانش‌کیهان‌نوردی در ایران درگذشت

موفقیت فیزیکدان ایرانی در کشف شواهد جدید از یک اقیانوس عظیم بر روی مریخ

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها