جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

منشاء چیپس‌های نمکی حاشیه دریاچه ارومیه چیست؟

نسخه قابل پرینت
کد خبر:9609
چهارشنبه، ۲۸ مهر، ۱۳۹۵ | 12:30

منشاء چیپس‌های نمکی حاشیه دریاچه ارومیه چیست؟

انتشار تصاویری از تشکیل چیپس‌های نمکی در حاشیه‌ دریاچه‌ ارومیه در روزهای اخیر به سوژه جدیدی برای انتشار شایعات نگران کننده در شبکه های اجتماعی تبدیل شده بود که آن را خطری جدی برای دریاچه‌ی ارومیه توصیف می کرد!

به گزارش دیده‌بان علم ایران، میرمحسن حسنی قمی، معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست استان آذربایجان شرقی گفت: نمک‌های رسوب شده‌ حاشیه‌ دریاچه ارومیه به صورت بلوری و سخت هستند که در اثر بارش‌های فصلی چون فرصت تبلور سخت را ندارند به صورت بلورهای ریز نمکی در حاشیه دریاچه قرار می‌گیرند.

وی اظهار کرد: اگر رطوبت نسبی به حدی باشد که نمک‌ها را خیس نگه‌دارد، در نتیجه جای نگرانی نخواهد بود؛ اما چناچه در فصل خشک این نمک‌ها رطوبت نسبی خود را از دست بدهند احتمال تولید گردهای نمکی وجود خواهد داشت.

معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به اخباری در فضای مجازی مبنی بر اینکه “این لایه‌های نمکی در اثر غلظت بالای نمک به وجود آمده‌اند”، گفت: این موضوع ربطی به غلظت بالای نمک نداشته و تنها در نتیجه‌ی این است که این پهنه‌های نمکی در خارج از آب دریاچه قرار گرفته‌ و با بارش باران حل می‌شوند که چون فرصت تبلور کامل را ندارند به همان شکل خشک شده و تبدیل به لایه‌های نمکی می‌شوند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

همکاری دانشمندان ایران و آمریکا برای نجات دریاچه ارومیه

معرفی گیاهان علوفه ای جایگزین و روش های بهینه تولید به کشاورزان حاشیه دریاچه ارومیه

شیرینی کام کشاورزان با «نمک سبز»/ دانش فنی کشت سالیکورنیا به بخش خصوصی منتقل شد

دامنه اثر توفان‌های نمکی دریاچه ارومیه بسیار کمتر از دریاچه آرال است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها