سه شنبه، ۴ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Tuesday, 23 April , 2024

دستاورد محققان کشور برای کاهش آلودگی هوا با ساخت نسل جدید مبدل های کاتالیستی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:9547
سه شنبه، ۲۷ مهر، ۱۳۹۵ | 11:03

دستاورد محققان کشور برای کاهش آلودگی هوا با ساخت نسل جدید مبدل های کاتالیستی

محققان پژوهشگاه مواد و انرژی موفق به ساخت و بررسی عملکرد نسل جدید مبدل­ های کاتالیستی بر پایه نانوآرایه­ های اکسید فلزی جهت کاهش آلودگی هوا شدند.

به گزارش دیده بان علم ایران ، دکتر ایمان صفائی فارغ التحصیل مهندسی مواد و مجری این طرح با اشاره به اهمیت مبدل های کاتالیستی در کاهش آلودگی هوا به ویژه نانوآرایه های اکسید فلزی تک بعدی که اخیرا مورد توجه قرار گرفته است، گفت: در این پروژه، در ابتدا ساخت یک مبدل با کاتالیستی از نانوآرایه­ های متراکم تک ­بعدی سریای تزئین شده با پالادیوم که بر روی سطح مونولیت لانه­ زنبوری کوردیریتی به صورت یکنواخت توزیع شده است، مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: سپس آزمایشات صنعتی مبدل ­های کاتالیستی از قبیل واکنش اکسیداسیون مونوکسید کربن و آزمایش پایداری در این مبدل­ ها انجام شد و در نهایت با یک نمونه تجاری، مورد مقایسه قرار گرفت.

این پژوهشگربا تشریح روند کار این پروژه گفت: به منظور ساخت مبدل کاتالیستی بر پایه نانوآرایه ­های سریا، در ابتدا جوانه­ های اکسید روی درون کانال­ های مونولیت توسط فرآیند سونوشیمیایی با اندازه بلورک­ های حدوداً ۲۵ نانومتر ایجاد شد. سپس نانوآرایه ­های اکسید روی درون کانال ­های مونولیت لانه ­زنبوری کوردیریتی به روش هیدروترمال با قطر میانگین ۱۴۰ نانومتر سنتز شد و به عنوان شابلون سخت برای ایجاد نانوآرایه­ های سریا مورد استفاده قرار گرفت.

وی افزود: نانـوذرات سریا، به همراه آلاینده پرازئودمیا طی واکنش هیدروترمال بر روی نانوآرایه ­های اکسید روی جوانه­ زنی کرده و بطور همزمان نانوآرایه­ های اکسید روی حذف شدند که سبب ایجاد ساختار نهایی نانولوله ­ای، متشکل از نانوذرات سریای دوپ شده با پرازئودمیا با ضخامت ۸۰ نانومتر شد. تزئین نانوآرایه ­ها توسط پالادیوم، طی فعال­ سازی سطح و واکنش فـوتـوشیمیایی انجام شد.

وی افزود: در آزمایش­ های کاتالیستی، دمای ­لایت ­آف مبدل کاتالیستی بر پایه نانوآرایه­ های سریای دوپ شده با پرازئودمیا نسبت به نمونه تجاری درواکنش اکسیداسیون مونوکسید کربن ۴۴ درجه سانتی­ گراد کاهش یافت، ضمن اینکه ضخامت پوشش حدوداً ۱۰۰ برابر و میزان پالادیوم ۳۳ درصد کاهش یافت.

دکتر صفائی توضیح داد: میزان تبدیل مونوکسید کربن به دی اکسید کربن درمبدل کاتالیستی بر پایه نانوآرایه­ های سریای دوپ شده با پرازئودمیا در دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد، تا ۱۶ ساعت ۱۰۰ درصد و از ۱۶ تا ۲۰ ساعت، ۷۳ درصد بدست آمد. این در حالیست که برای نمونه تجاری میزان تبدیل بعد از حدوداً ۳ ساعت، به صفر درصد رسید.

گفتنی است، این پژوهش با راهنمایی دکترمحمود کاظم زاد و دکتر مهدی علی زاده و نیز با مشاوره دکتر محمدرضا رحیمی پور در پژوهشکده سرامیک پژوهشگاه مواد و انرژی انجام شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

راه‌اندازی مرجع تحقیقات نسوز در پژوهشگاه مواد و انرژی

ساخت آسیاب هیبریدی در دانشگاه تهران

تولید تجهیزات خورشیدی اندازه‌گیری و پایش کیفیت هوا در کشور

بررسی سه دهه عملکرد نظام سلامت ایران در مطالعه مهم محققان علوم پزشکی کشور: افزایش ۱۱۰ درصدی مرگهای مرتبط با آلودگی هوا در استان تهران/ موفقیت چشمگیر در کاهش بار بیماری های واگیر/ کنترل ناکافی بار بیماری های غیرواگیر

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها