جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

«بهرام»، آماده استقبال از تازه‌ترین مهمانان زمینی + فیلم و تصاویر

نسخه قابل پرینت
کد خبر:9470
دوشنبه، ۲۶ مهر، ۱۳۹۵ | 12:25

«بهرام»، آماده استقبال از تازه‌ترین مهمانان زمینی + فیلم و تصاویر

۲۸ مهرماه مدارگرد مریخی «اگزومارس» به همراه سطح نشین کوچک «شیاپارلی» به مریخ (بهرام) می‌رسند تا جوخه کاوشگران زمینی سیاره سرخ به شش مدارگرد دو سطح نورد و یک سطح نشین برسد.

به گزارش دیده بان علم ایران این دو فضاپیما اسفندماه ۱۳۹۴ به وسیله پرتابگر پروتون روسیه از پایگاه فضایی بایکونور به فضا پرتاب شده اند. این ماموریت نخستین مرحله از برنامه فضایی کاوش آژانس فضایی اروپا در مریخ موسوم به اگزومارس است که از آن به عنوان بزرگترین برنامه جست و جوی حیات احتمالی در مریخ یاد می شود.

مدارگرد اگزومارس که تا ساعاتی دیگر به مدار مریخ می رسد و به TGO(مدارگرد گازهای کمیاب) موسوم است قرار است تا آذرماه ۱۴۰۱ در مدار مریخ باقی بماند و با ابزارهای علمی اش که شامل دو طیف سنج فروسرخ و یک طیف سنج فرابنفش، دوربین تصویربرداری با کیفیت پنج متر در هر پیکسل، سیستم نقشه برداری دقیق پراکندگی هیدروژن در زیر سطح مریخ و …. است وجود گازهای کمیابی را که در اثر فعالیت‌های زیستی احتمالی تشکیل شده اند.

esa_nasa_d_v2_h3

مدارگرد TGO ( اگزومارس) مکعبی در ابعاد ۲ در ۲ در ۳٫۲ متر و به وزن ۴۳۰۰ کیلوگرم است.

سطح نشین شیاپارلی (schiaparelli ) که همراه مدارگرد اگزومارس راهی این سیاره شده ۲۵ مهرماه از این مدارگرد جدا شده تا با سرعتی حدود ۲۱ هزار کیلومتر بر ساعت وارد جو این سیاره شود. این فضاپیما که هنگام گذر از جو به وسیله سپر حرارتی حفاظت می شود طی هشت دقیقه فاصله جو تا سطح مریخ را میپیماید و با باز شدن چتر نجات و روشن شدن موتورهای فرود به آرامی در سطح سیاره بهرام می‌نشیند.

exomars2016_descentinfographic_16x9_20160223

برخلاف مریخ نورد کنجکاوی ناسا که چهار سال از فرود آن بر سیاره مریخ می گذرد Schiaparelli مأموریتی کوتاه و بی حرکت را در سطح مریخ تجربه می کند. در واقع هدف اصلی از ارسال این مریخ نشین آزمایش سامانه فرود بر مریخ است تا آژانس فضایی اروپا از نمونه بهینه در سطح نورد غول پیکر اگزومارس که قرار است سال ۱۳۹۹ راهی مریخ شود استفاده کند. Schiaparelli در ماموریت چند روزه اش در سطح مریخ همچنین به بررسی میدان الکتریکی مریخ، عامل اصلی توفان های گرد و غبار و الگوهای آب و هوایی سیاره سرخ میپردازد و اطلاعات حاصل را به مدارگرد TGO و از طریق آن به زمین میفرستد.

exomars2016_tgo_and_edm_annotated

پرتاب سطح نورد اگزومارس که به یک مته حفاری دو متری برای کاوش نشانه های احتمالی حیات در زیر سطح مریخ مجهز است دومین و آخرین مرحله برنامه کاوش حیات مریخی آژانس فضایی اروپا است که نخستین مرحله آن با عنوان اگزومارس ۲۰۱۶ با استقرار موفق مدارگرد گازهای کمیاب (TGO ) و فرود ایمن مریخ نشین کوچک شیاپارلی اجرا میشود. سطح نشین شیاپارلی به یاد جووانی ویرجینیو شیاپارلی، اخترشناس ایتالیایی قرن نوزدهم نامگذاری شده که علاقه زیادی به رصد کانال‌های سطح مریخ داشت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

محقق ایرانی ناسا، فضانورد ماموریت شبیه‌سازی سفر به مریخ

بازتاب درگذشت فیروز نادری در روزنامه های بزرگ آمریکا

موفقیت فیزیکدان ایرانی در کشف شواهد جدید از یک اقیانوس عظیم بر روی مریخ

بزرگداشت هفته جهانی فضا با شعار «ماه، دروازه‌ای به ستاره‌ها»

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها