شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

تداوم نابودی تنها پهنه آبی باقیمانده از تالاب انزلی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:9442
یکشنبه، ۲۵ مهر، ۱۳۹۵ | 16:52

تداوم نابودی تنها پهنه آبی باقیمانده از تالاب انزلی

یافته های گشت‌زنی های اخیر محققان پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی حاکی از تداوم روند نابودی حوضچه غربی به عنوان تنها پهنه آبی باقیمانده از تالاب انزلی است که از نظر شیلاتی اهمیت داشته و در امرار معاش ساکنان اطراف نقش اساسی ایفا می‌کند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر علیرضا میرزاجانی، عضو هیات علمی پژوهشکده که در راستای پروژه های بررسی پراکنش سنبل آبی و میگوی رودخانه ای به تازگی در تالاب انزلی گشت زنی کرده می گوید: عدم کنترل رسوب و گیاهان آبزی سبب شده تا تالاب انزلی به صورت شبکه ای از کانالها و روگاها در آید که ارزشها و کارکردهای یک تالاب بین المللی را نخواهد داشت.

این تالاب دیر زمانی نه چندان دور واجد تمامی ویژه گیها و ارزشهای اکولوژیک شناخته شده تالابهای بین المللی بود یکی از مهمترین زایشگاههای ماهیان ارزشمند دریای خزر در ناحیه جنوب غربی این دریا به شمار می رفت که نقش بسزایی در حفظ محیط زیست شمال کشور و شهرهای پیرامون خود داشت. در طول سه دهه گذشته تغییرات اقلیمی جهانی و نبود مدیریت کارا در حوزه آبخیز و اراضی بلافصل تالاب انزلی سبب شده تا ارزشهای آن یکی پس از دیگری از بین برود. رسوب گذاری شدید و رشد گسترده گیاهان آبزی تغییرات شدیدی را در ساختار و عملکرد آن سبب شده است.

پیکره آبی بخشهای شرقی،جنوبی و مرکزی تالاب انزلی تحت تاثیر دو عامل یاد شده تهی از آب شده و تبدیل به نی زار ، چمنزار و جنگل شده اند. این بخشها تنها در هنگام بارندگی شدید و سیلاب دارای چند سانتی متر آب می شوند. پس از هر سیلاب، رسوبگذاری بیشتر و کاهش عمق بیشتر نواحی فوق رخ می دهد.

رشد سریع گیاهان آبزی و متراکم شدن آنها در فصول رویش از چالش‌های عمده این بخش از تالاب است به طوری که حتی عبور و مرور شناورها در آن نیز غیر ممکن می نماید.

انتهای پیام

 

مطالب مرتبط

زنگ خطر تبعات هولناک کاهش آب دریای خزر/ دریای خزر طی یک دهه معادل ۱۲ دریاچه ارومیه آب از دست داده است/تراز آب خزر، ۱ متر کاهش یافته است

رییس شیلات: ایران در تولید آبزیان در رتبه ۱۹ و در تجارت آنها، ۷۱ دنیاست

تولید اولین چرم از پوست ماهی تیلاپیا در کشور

تولید نخستین پودر سوپ میگو توسط پژوهشگران کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها