پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

حذف کامل آلاینده های هوا با هیتر تابشی محققان ایرانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:9397
شنبه، ۲۴ مهر، ۱۳۹۵ | 14:48

حذف کامل آلاینده های هوا با هیتر تابشی محققان ایرانی

پژوهشگران آزمایشگاه تحقیقاتی انرژی، آب و محیط زیست دانشگاه علم و صنعت ایران موفق به کسب دانش فنی ساخت هیترهای تابشی کاتالیستی شدند که با بهره‌گیری از فناوری نانو آلاینده‌های زیست محیطی آن را به حد صفر رسانده‌اند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر سید مصطفی حسینعلی پور، دانشیار دانشکده مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران و مجری طرح، با اشاره به ساخت هیترهای تابشی، گفت: این هیترها قادر به انجام فرآیند احتراق در دمای پایین بوده و به همین دلیل، تولید گازهای خطرناک آن نظیر اکسیدهای نیتروژن و منوکسید کربن در حد صفر است.

وی با تاکید بر این که در این نوع هیترها، گاز طبیعی یا کپسول در حضور کاتالیست بدون تشکیل هیچ گونه شعله‌ای با اکسیژن واکنش داده و تابش مادون قرمز از سطح آن آزاد می‌شود، افزود: تکنولوژی ساخت هیترهای تابشی کاتالیستی، در اختیار دو کشور کانادا و امریکا است و این سیستم‌ها در اروپا نیز تحت لیسانس شرکت‌های اصلی سازنده، ساخته می‌شود.

مجری طرح، قیمت تمام شده پایین‌تر از نمونه‌های خارجی را مزیت هیترهای تابشی کاتالیستی دانست و اظهار کرد: این هیترها در حال حاضر با همت یک شرکت دانش بنیان مستقر در مرکز رشد دانشگاه علم و صنعت ایران تجاری‌سازی شده و با نصف قیمت نمونه خارجی به بازار عرضه می‌شود.

دانشیار دانشکده مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران با تاکید بر اینکه این هیتر با نام «هیتر سبز» عرضه شده است، خاطرنشان کرد: این هیترها کاربرد وسیعی در صنعت نفت و گاز، کوره‌های رنگ‌آمیزی، کوره‌های عملیاتی حرارتی، خشک‌کن‌ها، صنایع غذایی، صنعت پارچه و چرم، چوب و کاغذ و گرمایش ساکن و سیار در سوله‌ها، کارگاه‌ها، مرغداری‌ها، کاروان‌ها و منازل مسکونی دارد.

به گفته وی ایمنی بسیار بالا، راندمان حرارتی بالاتر، آلایندگی کمتر، زمان راه‌اندازی سریع‌تر و کاهش زمان فرآیند را از دیگر مزایای این محصول است که تمامی این مزایا به دلیل استفاده از دانش نانوفناوری در آن فراهم شده است.

آزمایشگاه تحقیقاتی انرژی، آب و محیط زیست دانشکده مهندسی مکانیک در سال ۱۳۷۸ و با هدف انجام پروژه‌های تحقیقاتی و صنعتی در حوزه‌های مختلف مهندسی در محل دانشگاه علم و صنعت ایران تأسیس شد. ساخت چندین دستگاه آزمایشگاهی و کاربردی برای اولین بار در کشور، از اهم فعالیت‌های این مرکز است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

افتتاح خط تولید کاملا بومی «لوله خلأ خون‌گیری» در کشور

دستاورد محققان ایرانی در بهبود چاپگرهای سه بعدی بتنی صنعت ساختمان

در پایان نامه برتر جوش کشور ارائه شد: روشی جدید در جوشکاری آلیاژهای نانوساختار

رییس دانشگاه علم و صنعت: دو ماهواره دانشگاه بزودی به فضا پرتاب می شود

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها