پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

شمارش معکوس برای فرود کاوشگر مریخی اروپا + فیلم

نسخه قابل پرینت
کد خبر:9289
چهارشنبه، ۲۱ مهر، ۱۳۹۵ | 04:17

شمارش معکوس برای فرود کاوشگر مریخی اروپا + فیلم

فضاپیمای شیاپارلی که بخشی از ماموریت مریخی آژانس فضایی اروپا موسوم به اگزومارس است، با دریافت فرامین از ایستگاه کنترل زمینی آماده می شود که ۲۸ مهر ماه جاری در عملیاتی تاریخی بر سطح سیاره سرخ فرود آید.

به گزارش دیده بان علم ایران، این فضاپیما همراه با مدارگرد گازی Traceدر ماه مارس به فضا پرتاب شده است.

برخلاف مریخ نورد کنجکاوی ناسا که چهار سال از فرود آن بر سیاره مریخ می گذرد  Schiaparelli مأموریتی کوتاه و بی حرکت را در سطح مریخ تجربه می کند. این فضاپیما دارای یک باتری است که پیش بینی می شود بین دو تا هشت شبانه روز مریخی دوام بیاورد. هر شبانه روز مریخی ۳۷ دقیقه از شبانه روز زمینی طولانی است، یعنی ۲۴ ساعت و ۳۷ دقیقه.

آزانس فضایی اروپا در نظر دارد فضاپیما را در محلی به نام فلاته نیم‌روز بنشاند. فلاته نیم‌روز که در سال ۲۰۰۴ توسط مریخ پیمای فرصت ناسا شناسایی شده است، دشتی در فاصله ۲ درجه ای در جنوب خط استوای مریخ است.

مأموریت کوتاه Schiaparelli در سطح مریخ، بررسی میدان الکتریکی مریخ، عامل اصلی توفان های گرد و غبار و الگوهای آب و هوایی سیاره سرخ و سپس ارسال داده های حاصل به مدارگرد TGO برای ارسال به زمین است.

پس از ارسال Schiaparelli به سطح مریخ، مدارگرد گازی Trace حداقل تا سال ۲۰۲۲ در مدار مریخ باقی خواهد ماند و به جستجوی گاز متان و سایر گاز های نادر که ممکن است دلیلی بر وجود حیات آلی در مریخ باشند، خواهد پرداخت. داده های جمع آوری شده توسط هر دو فضاپیما، راهنمایی برای مأموریت های بعدی پروژه ExoMars در سال ۲۰۱۸ خواهد بود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

اروپا، نامگذاری تازه ترین مسافر مریخ را به مسابقه گذاشت!

برنامه احداث ایستگاه فضایی مشترک آمریکا و روسیه در مدار ماه

مدارگردهای اروپا و ژاپن تا نزدیکی عطارد همسفر می شوند!

از کار افتادن ساعت ماهواره های گالیله به دلایل نامعلوم!

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها