پنج شنبه، ۶ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Thursday, 25 April , 2024

اجرای برنامه ملی پیشگیری از سکته‌ در کشور/ چاقی و پرخوری، عامل ۳۵ درصد سرطان‌ها

نسخه قابل پرینت
کد خبر:9178
یکشنبه، ۱۸ مهر، ۱۳۹۵ | 14:58

اجرای برنامه ملی پیشگیری از سکته‌ در کشور/ چاقی و پرخوری، عامل ۳۵ درصد سرطان‌ها

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سن سکته‌های قلبی و مغزی در ایرانی‌ها ۱۰ سال کمتر از میانگین جهانی آن است به طوری که سالانه از ۹۵ هزار مرگ ناشی از سکته‌های قلبی و مغزی زیر ۷۰ سال در کشور ۳۵ هزار نفر زیر ۵۵ سال هستند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر رضا ملک زاده که در نشستی خبری در دانشگاه علوم پزشکی زنجان پیرامون وضعیت بیماری‌های غیر واگیر به ویژه سکته‌های قلبی و سرطان در کشور، سخن می‌گفت، بیماری های غیرواگیر را عامل بیش از ۸۲ درصد از موارد مرگ و میر، معلولیت و ناتوانی‌ها در کشور عنوان و اظهار کرد: به طور تقریبی ۵۰ درصد بیماری‌های غیرواگیر در کشور ناشی از بیماری های عروقی و سکته‌های قلبی و مغزی است که ۸۰ درصد این بیماری‌ها قابل پیشگیری هستند.

ملک زاده افزود: در شرایط کنونی کشور می‌توان تا ۵۰ درصد از وقوع این سکته‌ها پیشگیری کرد که این موضوع یکی از مهمترین دستور کارهای وزارت بهداشت برای انجام کارهای پژوهشی ابتدا در مقیاس کوچک قرار دارد که هم اکنون در چند استان در دست انجام است.

وی ابراز امیدواری کرد: در آینده نزدیک با اجرای برنامه ملی پیشگیری از سکته‌های قلبی و مغزی در سطح کشور بتوان امید به زندگی را هم در بدو تولد و هم در مردان و زنان به بالای ۸۰ سال افزایش داد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، علت های اصلی وقوع سکته‌های قلبی و مغزی در ایران را چاقی، دیابت و بی تحرکی ذکر کرد و گفت که یکی از شاخص‌هایی که به تازگی تعریف شده این است که ایرانی‌ها کمترین تحرک فیزیکی را نسبت به اغلب کشورهای دنیا دارند.

وی افزود: وضعیت بیماری‌های سکته‌های قلبی و مغزی در تمامی استان‌های کشور مشابه است و در این میان می‌توان گفت در برخی استان‌ها مانند قسمت‌هایی از جنوب استان فارس و خوزستان مقداری بیشتر از مناطق دیگر است.

دکتر ملک زاده اضافه کرد: علت اصلی بروز سکته‌های قلبی و مغزی در این استان‌ها چاقی، پرخوری و بی‌تحرکی و درصد کمی نیز جنبه ژنتیک اعلام شده است.

ایرانی‌ها نمک بیشتری مصرف می‌کنند

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: مهم‌ترین علت بیماری‌های مزمن که در راس آنها سکته‌های قلبی و مغزی هستند، رژیم غذایی نامناسب است که اولین عامل خطر به شمار می رود.

وی اظهار کرد: رژیم غذایی در ایران به این صورت است که عمده مردم بیش از نیاز بدنی خود غذا مصرف می‌کنند و بر اساس آمارها رقمی حدود ۳۰ درصد از غذای مصرفی مردم را نان و برنج تشکیل می دهد.

دکتر ملک زاده افزود: تحرک، ورزش و فعالیت بدنی به دلیل گسترش زندگی ماشینی در مردم کم شده که این دو عامل به چاقی افراد منجر شده است و در نتیجه هم اکنون ۶۷ درصد ایرانی‌ها چاق هستند و یا اضافه وزن دارند.

وی گفت: شیوع بیماری دیابت وضعیتی شتابان در کشور دارد به طوری که حدود ۱۰ درصد مردم دیابت دارند که باید نسبت به مصرف دارو اقدام کنند و علاوه بر آن حدود ۲۵ درصد مردم ایران شرایطی دارند که امکان ابتلا به این بیماری در سال های آینده برای آنها وجود دارد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت افزود: نزدیک به تیمی از جمعیت ایرانیان بالای ۵۵ سال فشار خون دارند.

دکتر ملک زاده افزود: چربی خون در ۴۰ درصد ایرانیان بالاست و مجموعه این عوامل ریشه در تغذیه به ویژه مصرف نمک دارد، مصرف مجاز نمک ۲٫۵ گرم در روز است و این درحالی است که ایرانیان حداقل ۹ گرم نمک در روز مصرف می کنند و علت اینکه افراد در سن بالای ۵۵ سال به فشار خون مبتلا می‌شوند، مصرف زیاد نمک است.

وی اضافه کرد: این عوامل اصلی است که افراد را مستعد به مرگ‌های زودرس قلبی می‌کند و ۳۵ درصد سرطان ها نیز به علت چاقی و پرخوری است که برای رفع این معضلات، شیوه زندگی سالم از طریق رسانه های گروهی بیش از گذشته به مردم باید اطلاع رسانی شود.

مصرف تریاک و مواد مخدر از عوامل موثر ایجاد سرطان در ایران

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه در مورد سرطان با اطمینان باید گفت میزان شیوع سرطان در ایران از متوسط جهانی پایین تر است، افزود: در دنیا به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۸۵ مورد سرطان اتفاق می افتد که این عدد در ایران ۱۴۰ مورد است. موضوع مهمی که وجود دارد، این است که جامعه ایران در حال پیر شدن است و هر چقدر سن افراد بالا می رود احتمال ابتلا به سرطان نیز بیشتر می شود.

دکتر ملک زاده افزود: بر این اساس پیش بینی می شود با توجه به افزایش سن در آینده شیوع سرطان در ایران افزایش خواهد یافت و برای پیشگیری باید آماده باشیم.

وی بیان کرد: ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری است و یکی از بهترین و موثرترین راه های پیشگیری از سرطان این است که افراد چاق نشوند که ۳۵ درصد سرطان ها با چاقی و پرخوری ارتباط دارد.

دکتر ملک زاده گفت: یکی از عوامل موثر در ایجاد سرطان در ایران مصرف تریاک و مواد مخدر است.

وی تصریح کرد: انواع مواد مخدر به ویژه تریاک باعث ابتلا به سرطان می شود و مطالعه‌ای که در ایران شده مربوط به افرادی است که بالای ۴۰ سال سن دارند و تریاک مصرف می‌کنند.

به گفته وی، مصرف مستمر (سه بار در هفته) تریاک احتمال بروز سرطان مری را ۲٫۵ برابر، سرطان معده سه برابر، سرطان لوزالمعده را ۳٫۵ برابر، سرطان ریه سه برابر و سرطان مثانه را چهار برابر می‌کند.

دکتر ملک زاده افزود: در ایران در مردان سرطان معده و در زنان سرطان پستان شیوع بیشتری دارد.

وی خاطرنشان کرد: سرطان معده در استان‌های شمال غرب به ویژه استان های آذربایجان شرقی و غربی و به ویژه اردبیل شیوع بیشتری دارد که ۵۰ در ۱۰۰ هزار نفر در مردان و ۲۵ در ۱۰۰ هزار نفر در زنان است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تشخیص زودهنگام سرطان پستان با بیوسنسور الکتروشیمیایی محققان ایرانی

یافته محققان ایرانی در خصوص هم‌افزایی تاثیر دو دارو در درمان سرطان پستان

دستاورد محققان ریاضی دانشگاه تربیت مدرس در زمینه شناسایی ژن‌های محرک سرطان

ساخت سامانه کمک تشخیصی سرطان پستان با استفاده از هوش مصنوعی در کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها