جمعه، ۷ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Friday, 26 April , 2024

موفقیت محققان ایرانی در ساخت بستر ترمیم ضایعات قلبی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:9014
چهارشنبه، ۵ آبان، ۱۳۹۵ | 12:03

موفقیت محققان ایرانی در ساخت بستر ترمیم ضایعات قلبی

محققان پژوهشگاه رویان موفق به ابداع ژلی شدند که می‌توان آن را در سلول درمانی قلب به همراه سلول‌های بنیادی یا عوامل القا‌کننده رشد به محل آسیب تزریق کرد.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران با وجود پیشرفت‌های چشم‌گیر دانش پزشکی، بیماری‌ها و ضایعات قلبی همچنان از علل مهم مرگ و میر به حساب می‌آیند. عوارض قلبی معمولاً باعث ایجاد آسیب در عضلات قلب می‌شود. این آسیب دائمی و غیر‌قابل ترمیم است و کیفیت زندگی و حتی حیات فرد مبتلا را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

از دیر باز پیوند قلب راه حلی برای این مشکل به حساب می‌آمد اما عمل سنگین پیوند، لزوم سرکوب سیستم ایمنی و کمبود اهدا‌کننده محققان را بر آن داشته است که به دنبال راه‌حل آسان‌تری باشند. به همین منظور، مجید سپنتافر، دکتر ساره رجبی، دکتر ناصر اقدمی، دکتر حسین بهاروند و همکارانشان در پژوهشگاه رویان، ژلی ابداع کردند که می‌توان آن را به همراه سلول‌های بنیادی یا عوامل القا‌کننده رشد به محل آسیب تزریق کرد.

aaeaaqaaaaaaaaqeaaaajdcyztfiodk1lwjmmdctngnlny1hmdewlwu2mjjmywexmja3mw

نتایج این پژوهش که در نشریه بین المللی Biotechnology Advances به چاپ رسیده است، نشان می‌دهد سلول درمانی بر پایه بستر تزریق پذیر می تواند رویکرد مناسبی در ترمیم عضله آسیب‌دیده قلبی باشد. همچنین نشان داده شده است که این روش درمانی نسبت به سلول درمانی تنها یا تزریق ژل فاقد سلول کارایی بیشتری در ترمیم عضله قلب دارد.

بستر هیدروژلی علاوه بر کاهش مرگ و میر سلول‌های بنیادی تزریق شده و مهار مهاجرت آن‌ها به نواحی دیگر قلب، محیط مطلوبی را برای سلول‌های بنیادی ایجاد می‌کند تا با برقراری ارتباطات سلولی مناسب، اثرات محیطی لازم جهت بازسازی عضله قلب را فراهم آورد. همچنین این هیدروژل‌ها قادرند تحریکات مکانیکی لازم جهت فعال شدن مسیرهای درون سلولی موثر بر رفتار سلول را نیز فراهم آورند.

تحقیقات بیشتر در این زمینه و بهبود عملکرد این بستر‌های ژلی قابل تزریق زمینه درمان آسان‌تر بیماران قلبی را فراهم خواهد کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید محلول نگهداری بافت پیوندی برای نخستین بار در ایران

دستاورد محققان ایرانی در راستای توسعه روش های درمانی «آرتریت روماتوئید»

شناسایی سه مورد ژن معیوب در زنان نابارور مبتلا به توقف بلوغ تخمک و توقف کلیواژ

بررسی اپیدمیولوژی اثر عوامل مختلف روی قطعه‌قطعه شدن DNA اسپرم مردان نابارور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها