پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

برنده صد و هشتمین نوبل شیمی کیست؟

نسخه قابل پرینت
کد خبر:8955
چهارشنبه، ۱۴ مهر، ۱۳۹۵ | 12:46

برنده صد و هشتمین نوبل شیمی کیست؟

برنده یا برندگان جایزه نوبل شیمی ۲۰۱۶ حدود ساعت ۱۳ و ۲۰ دقیقه امروز معرفی می‌شوند.

به گزارش دیده بان علم ایران، طبق گمانه‌زنی‌های اعلام شده، کاشفان چهار عنصر جدید جدول تناوبی و نیز آکیرا یوشینو و جان گودِناف به همراه استنلی ویتینگهام برای ساخت باتری‌های لیتیوم یونی از شانس بالایی برای دریافت نوبل شیمی امسال برخوردارند.

موسسه تامسون رویترز هم در پیش‌بینی های خود، جورج چرچ و فنگ ژانگ را برای اعمال روش ویرایش ژنی کریسپر-cas9 بر روی موش‌ها و سلول‌های انسانی و دنیس لو یوک‌مین را برای شناسایی دی‌ان‌ای جنینی سلول‌آزاد در پلاسمای مادر به عنوان برندگان احتمالی جایزه نوبل شیمی ۲۰۱۶ اعلام کرده است.

از سال ۱۹۰۱ تا ۲۰۱۵ تعداد ۱۰۷ جایزه نوبل در رشته شیمی اعطا شده که ۶۳ جایزه تنها به یک برنده اعطا شده و بقیه مشترکا به دو یا چند محقق اعطا شده است.

در بین برندگان جایزه نوبل شیمی تنها نام چهار  دانشمند زن دیده می شود. نکته جالب این که شیمیدانی به نام فردریک سنگر دو بار – ۱۹۵۸ و ۱۹۸۰ – موفق به دریافت جایزه نوبل شده است. جوانترین برنده نوبل شیمی تاکنون، فردریک ژولیوت است که در سال ۱۹۳۵ در سن ۳۵ سالگی به همراه همسرش ایرنه ژولیوت کوری جایزه‌اش را دریافت کرد. در مقابل، مسن ترین برنده نوبل شیمی جان بی فن، هنگام دریافت جایزه نوبل ۲۰۰۲ حدود ۸۵ سال داشت. متوسط سن برندگان نوبل شیمی ۵۸ سال است.

نخستین جایزه نوبل شیمی در سال ۱۹۰۱ میلادی به یاکوبوس هنریکوس وانت‌هوف، دانشمند هلندی برای کشف قوانین دینامیک شیمیایی و فشار اسمزی در محلول‌ها اعطا شد.

جایزه نوبل شیمی طی این سالها تنها در زمان جنگ جهانی اول (۱۹۱۸-۱۹۱۴) و جنگ جهانی دوم (۱۹۴۵-۱۹۳۹) میلادی یعنی سال‌های ۱۹۱۶، ۱۹۱۷، ۱۹۱۹، ۱۹۲۴، ۱۹۳۳، ۱۹۴۰، ۱۹۴۱ و ۱۹۴۲ میلادی، جایزه نوبل اهدا نشد.

البته آدولف هیتلر، دیکتاتور آلمان، شیمیدانان آلمانی «ریچارد کان» برنده نوبل شیمی ۱۹۳۸ و «آدولف بوتانت» برنده نوبل شیمی ۱۹۳۹ را از دریافت جایزه نوبل بازداشت!

بنیاد نوبل روز دوشنبه «یوشینوری اوسومی» دانشمند ژاپنی کاشف مکانیسم اتوفاژی (خودخواری اجزاء سلول) را به عنوان برنده نوبل پزشکی ۲۰۱۶ معرفی کرد، روز گذشته هم سه فیزیکدان انگلستانی دانشگاه‌های آمریکا به عنوان برنده نوبل فیزیک ۲۰۱۶ معرفی شدند.

نیمی از جایزه ۹۳۰ هزار دلاری نوبل فیزیک امسال به «دیوید تولس» فیزیکدان ۸۲ ساله اهدا شد و نیم دیگر جایزه به طور مشترک به «دانکن هالدین» فیزیکدان ۶۵ ساله و «مایکل کوسترلیتز» فیزیکدان ۷۴ ساله رسید.

کمیته نوبل، روز جمعه برنده نوبل صلح و دوشنبه هفته آینده برنده جایزه نوبل علوم اقتصادی را معرفی می کند. زمان دقیق اعلام برنده نوبل ادبیات ۲۰۱۶ هم هنوز مشخص نشده است.

برندگان جوایز خود را طی مراسمی مقارن با سالگرد مرگ نوبل در روز ۱۹ آذر در استکهلم دریافت می‌کنند.

جوایز بخش‌های پزشکی، فیزیک، شیمی، ادبیات و صلح بر اساس وصیتنامه آلفرد نوبل، سرمایه‌دار ثروتمند سوئدی و مخترع دینامیت شکل گرفته‌اند. نخستین جوایز پنج سال پس از مرگ نوبل در سال ۱۹۰۱ اهدا شدند.

جایزه نوبل اقتصاد که به طور رسمی جایزه بانک سوئد در علوم اقتصادی در یادبود آلفرد نوبل نامیده می‌شود، توسط شخص نوبل ایجاد نشد، بلکه بانک مرکزی سوئد آن را در سال ۱۹۶۸ پایه‌گذاری کرد.

اگرچه این جایزه همراه با سایر جوایز نوبل و با معیارهای انتخاب برنده مشابه سایرین اهدا می‌شود، اما به هر حال، جایزه نوبل به معنای واقعی نیست.

به طور کلی، دانشمندان اغلب باید برای چندین دهه صبر کنند تا کارشان توسط داوران نوبل شناخته شود زیرا آن‌ها می‌خواهند از مقاومت و ایستادگی دستاورد در گذر زمان اطمینان حاصل کنند. این بخش مغایر وصیتنامه نوبل است که بر انتخاب افرادی که در طول سال گذشته بیشترین بهره را به بشر رسانده‌اند تاکید می‌کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

نوبل شیمی ۲۰۲۳ به سه دانشمند دانشگاه های آمریکا رسید

نوبل پزشکی ۲۰۲۳ به محققان واکسن mRNA رسید

جایزه نوبل فیزیک به سه اخترفیزیکدان رسید

نوبل پزشکی ۲۰۲۰ به کاشفان ویروس هپاتیت سی رسید

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها