جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

تولید کیک بدون گلوتن با صمغ‏‌ها توسط یک محقق کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:8324
سه شنبه، ۶ مهر، ۱۳۹۵ | 10:28

تولید کیک بدون گلوتن با صمغ‏‌ها توسط یک محقق کشور

دکتر مهدی کریمی، عضو هیأت علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان، در تحقیقات خود توانست با استفاده از دو صمغ گوار و گزانتان با نسبت های مشخص، کیک بدون گلوتن با خصوصیات کمی و کیفی تولید کند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران امروزه تقاضا برای مصرف محصولات بدون گلوتن به موازات افزایش بیماران مبتلا به سیلیاک یا دیگر حساسیت ‏های مربوط به مصرف گلوتن، افزایش یافته است. بنابراین استفاده از آردهاي بدون گلوتن نظیر ذرت، برنج، سورگوم، ارزن و غیره در توليد اين دسته از محصولات امري اجتناب ناپذير است.

از سوی دیگر حذف گلوتن سبب توليد فرآورده‌اي با بافت شکننده، رنگ ضعيف، حجم و تخلخل کم مي ‌شود. لذا استفاده از جايگزين ‌هاي مناسب گلوتن نظير هيدروکلوئيدها امري ضروري است؛ از این‏ رو  تولید کیک روغنی فاقد گلوتن بر پایه آرد برنج و ذرت همراه با به ‏کارگیری صمغ‏ های گوار و گزانتان امکان پذیر است. استفاده از این دو صمغ با نسبت ‏های مشخص توانایی تولید محصولی با خصوصیات کمی و کیفی مطلوب را دارد.

به گفته تولید کننده این کیک، ارائه دانش فنی موجود به واحدهای صنعتی و نیمه صنعتی برای تولید این دسته از محصولات موجب رفع نیاز این دسته از بیماران شده و می‌توان از واردات این گونه از محصولات و خروج ارز از کشور جلوگیری و بهره ‏وری اقتصادی ایجاد کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید کیک بدون گلوتن برای بیماران سلیاکی با دستاورد پژوهشگر کشور

تولید گندم تراریخته بدون گلوتن برای مبتلایان سلیاک

تولید کیک برنجی ویژه بیماران سلیاکی در کشور

تهیه نان سبوس‌دار با خصوصیات حسی و بافتی مناسب توسط پژوهشگران کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها