شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

عصبانیت ۳۷۵ دانشمند برجسته آمریکا از موضع «ترامپ» نسبت به «گرمایش زمین»

نسخه قابل پرینت
کد خبر:8111
شنبه، ۳ مهر، ۱۳۹۵ | 13:58

عصبانیت ۳۷۵ دانشمند برجسته آمریکا از موضع «ترامپ» نسبت به «گرمایش زمین»

۳۷۵ دانشمند عضو فرهنگستان ملی علوم آمریکا از جمله ۳۰ برنده جایزه نوبل در نامه‌ای سرگشاده نسبت به خطرهای «گرم شدن زمین» هشدار دادند و از حزب جمهوری‌خواه آمریکا به دلیل نادیده‌گرفتن آن به شدت انتقاد کردند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، این دانشمندان در نامه خود با اشاره به تأثیرات فعالیت انسانی در جای‌جای سیستم آب‌و‌هوایی مثل گرم‌شدن آب اقیانوس‌ها، سطح زمین و لایه‌های پایینی جو، افزایش سطح آب‌های آزاد، تغییر الگوهای بارش، کاهش یخ‌های قطبی شمال، اسیدی‌شدن اقیانوس‌ها و … به شدت از جمهوری‌خواهان به دلیل غفلت یا انکار مساله گرم‌شدن کره زمین به دست انسان انتقاد کرده اند.

امضاکنندگان نامه که نام‌هایی چون استیون هاوکینگ، کیهان‌شناس مشهور بریتانیایی و استیون چو، برنده نوبل فیزیک و وزیر سابق انرژی ایالات متحده (۲۰۱۳-۲۰۰۹) در کابینه باراک اوباما در میان آنها به چشم می‌خورد با لحنی کنایه‌آلود به سیاستمداران حزب جمهوری خواه تذکر داده اند که تغییرات شدید و ویرانگر آب‌و‌هوایی در صورت ادامه روند گرمایش کره زمین به شکل فعلی، به یکی، دو چرخه انتخاباتی محدود نخواهد ماند بلکه هزاران هزار سال دوام خواهد یافت.

دانشمندان فرهنگستان ملی علوم آمریکا در ادامه اجلاس پاریس در سال ۲۰۱۵ را نشانه به رسمیت شناخته‌شدن واقعیت گرمایش زمین و علمی‌بودن آن از سوی تمام ۱۹۵ کشور دنیا می‌دانند و آن را نخستین قدم کوچک اما تاریخی به سوی مسئولیت‌پذیری روشن‌بینانه‌تر در برخورد با سیستم آب‌و‌هوایی زمین می‌شمارند.

به همین دلیل، این دانشمندان دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر امسال را بدون نام بردن از او به خاطر دادن وعده خروج از توافقنامه اجلاس پاریس به باد انتقاد می‌گیرند. آنها این خروج را با الهام از برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا)، پارگزیت می‌نامند و نسبت به تاثیری که پارگزیت بر رفتار دیگر کشورها خواهد داشت و احتمالاً به خروج مشابه بسیاری از آنها منجر خواهد شد، هشدار می‌دهند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

دانشمند ایرانی، برنده جایزه ترولند ۲۰۲۲ آکادمی علوم آمریکا شد

برنده جایزه «مریم میرزاخانی» آکادمی ملی علوم آمریکا معرفی شد

ابراز تأسف رئیس فارماکوپه گیاهی آمریکا از اقدامات جنگ طلبانه ترامپ

گزارش ۲۰۱۹ «شمارش معکوس اثرات تغییرات اقلیمی بر سلامت» مجله «لنست» هشدار داد: متولدان امروز به سوی آینده ای هولناک می روند

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها