شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

انتشار ۴۰۰ مجله پزشکی در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:8105
شنبه، ۳ مهر، ۱۳۹۵ | 13:12

انتشار ۴۰۰ مجله پزشکی در کشور

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به انتشار ۴۰۰ مجله پزشکی در کشور بر ارتقای کیفیت مطالب مجلات تاکید کرد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر رضا ملک‌زاده در جمع استادان جوان هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: لازم است استادان جوان هیات علمی دانشگاه ها، با فکر و اندیشه و نگاه جدید، ایده خود را به حوزه صنعت ارایه کنند، تا از آن صنعت، محصول و درآمد داشته باشند.

وی گفت: اعضای جوان هیات علمی، باید علاوه بر فعالیت های آموزشی و درمانی، وقت و انرژی بیشتری برای تولید علم و پژوهش، بگذارند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت یکی از وظایف عضو هیات علمی دانشگاه را تفکر در خصوص پژوهش و فناوری، دانست و گفت: استادان باید بخشی از وقت خود را، در فعالیت های پژوهشی، مطالعه، طراحی، تحقیقات و کارهای گروهی، صرف کنند.

وی با اشاره به وجود ۶۲۰ مرکز تحقیقاتی در کشور، افزود: با اختصاص چند درصد از درآمد ناخالص ملی برای فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی، دانشگاه ها باید فضا و امکانات در اختیار مراکز تحقیقات قرار بدهند و اساتید با وقت کافی، باید بیشتر از آموزش، به پزوهش بپردازند و طرح های تحقیقاتی را به صورت تیمی و گروهی، ارایه دهند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با بیان این که پیشرفت علمی دانشگاه ها از سوی مسوولان آن صورت نمی‌گیرد، بلکه باید به کمک استادان دانشگاه صورت پذیرد و مسوولان وظیفه حمایت، همکاری، همفکری و راهنمایی، دارند.یادآور شد: دانشگاه ها و وزارت بهداشت، برای حمایت از استادان جوان برنامه های متعددی از نظر فراهم آوری زیرساخت ها، بودجه های لازم و از پیش رو برداشتن موانع، تدوین کرده اند که در دست اجرا است.

ملک زاده، با ابراز امیدواری نسبت به افزایش سطح علمی دانشگاه ها به کمک نسل جدید اعضای هیات علمی، گفت: در حوزه سلامت، مانند صنایع دارویی، غذایی و تجهیزات پزشکی و هر بخشی که یک عضو هیات علمی بتواند، یک نوآوری و خلاقیت برای صنعت، تعداد تولید و کیفیت آن داشته باشد، همکاری بیشتر و بهتر لازم است که نتیجه این ارتباط نزدیک با صنعت، پیشرفت بسیاری از مسایل در کشور است.

معاون پژوهشي و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم در حاشیه این نشست، با اشاره به تبادل نظر پیرامون مسایل و وضعیت پژوهشی دانشگاه، وضعیت پژوهش در دنیا و مقایسه آن با دانشگاه های علوم پزشکی کشور، گفت: لازم است محققان با دانستن جایگاه پژوهش، با تشویق به فکر کیفی کردن راه های تحقیقات باشند.

دکتر “سيدبصير هاشمی”، افزود: با گزارش های موجود، کشور ایران از نظر وضعیت کمی و کیفی پژوهش، جایگاه خوبی در دنیا دارد و همچنین بر اساس مقاله های موجود، رتبه شانزدهم در کمیت و تعداد مقالات و رتبه بیست و دوم در کیفیت در جهان را دارد.

معاون پژوهشي و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: ایران هم مانند بسیاری از کشور های جهان، از لحاظ علمی رشد کرده است که این رشد، رقابت سختی در بین کشور ها و ههمین طور، در بین د انشگاه های کشور، ایجاد کرده است.

دکتر هاشمی، اضافه کرد: تمام کشورها در حال تقویت حوزه های پژوهشی دانشگاه های خود از لحاظ زیرساختی و تولید علمی، هستند و ما هم باید با همکاری های بین المللی و بین دانشگاهی، برای افزایش کیفیت مقاله های محققان، تلاش کنیم.

وی هدف اصلی از این نشست ها را، بحث و تبادل نظر و استفاده از تجربیات، در زمینه های مختلف و پیشرفت های جدید پژوهشی، برشمرد.

معاون پژوهشي و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز از حمایت از کارهای پژوهشی و زیرساختی، حمایت های بیشتر از پایان نامه ها و مقالات، تقویت ارتباط با صنعت و بانک زیستی به عنوان برخی از عناوین این نشست یاد کرد و گفت: فعالیت هایی که در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در حال توسعه است، در آینده باعث قدرت و قوت بیشتر پژوهش در دانشگاه می شود، زیرا کارهای پژوهشی برای چند سال آینده، نمایان می شود.

وی افزود: امیدواریم با زیرساخت، حمایت، تقویت پژوهش و تشویق اساتید جوان، وضعیت پژوهشی دانشگاه، دگرگون شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

بررسی سه دهه عملکرد نظام سلامت ایران در مطالعه مهم محققان علوم پزشکی کشور: افزایش ۱۱۰ درصدی مرگهای مرتبط با آلودگی هوا در استان تهران/ موفقیت چشمگیر در کاهش بار بیماری های واگیر/ کنترل ناکافی بار بیماری های غیرواگیر

نتایج یک مطالعه بزرگ ملی: رتبه بندی استانها در شیوع کم خونی/ شیوع ۹ درصدی کم خونی در بزرگسالان ایرانی/ استان هرمزگان در صدر «کم خونی»

گام جدید محققان ایرانی در پیشگیری از مرگهای زودرس: کاهش چشمگیر آنزیمهای کبدی بالا در مبتلایان هپاتیت مزمن ناشی از کبد چرب غیرالکلی با داروی ترکیبی «پلی پیل»

رییس انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران تشریح کرد: بیانیه هشدار آمیز بی سابقه دانشمندان درباره وقوع «اپیدمی کبد چرب متابولیک» و خسارات سنگین آن در آینده ای نزدیک/ لزوم اجماع گسترده برای تغییر عنوان بیماری از «غیرالکلی» به «متابولیک»

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها