پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

توافق ایران و ترکیه برای اجرای ۱۰ طرح تحقیقاتی مشترک و اعطای ۵۰ بورس به دانشجویان دکتری

نسخه قابل پرینت
کد خبر:809
دوشنبه، ۱۰ خرداد، ۱۳۹۵ | 14:23

توافق ایران و ترکیه برای اجرای ۱۰ طرح تحقیقاتی مشترک و اعطای ۵۰ بورس به دانشجویان دکتری

در اولین کمیته مشترک همکاری‌های علمی و فناوری ایران و ترکیه که با حضور محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و یکتا سراج رییس شورای آموزش عالی ترکیه در شهر آنکارا برگزار شد، دانشگاه تبریز به عنوان دبیرخانه همکاری‌های علمی دانشگاهی طرف ایرانی انتخاب شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، محمدرضا پور محمدی، رییس دانشگاه تبریز با اعلام این که در این سفر راهکارهای عملیاتی کردن همکاری‌های علمی و فناوری بین دو کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت، گفت: انجام پروژه‌های تحقیقاتی مشترک و تبادل بورسیه بین دانشجویان دو کشور ازجمله موارد مورد توافق در این نشست بود که بر اساس آن مقرر شد ۱۰ طرح تحقیقاتی مشترک بین دانشگاه‌ها و استادان دو کشور عملیاتی شود و همچنین دو طرف ۵۰ بورس ۶ تا ۹ ماهه به دانشجویان دوره دکتری یکدیگر اعطا کنند.

محمدرضا پور محمدی اضافه کرد: تبادل استاد برای فرصتهای مطالعاتی بین دو کشور، برگزاری دوره‌های مشترک تحصیلات تکمیلی بین دانشگاه‌های ایران و ترکیه و اعطای مدرک مشترک و همچنین برگزاری کارگاه‌های آموزشی و کنفرانس‌های مشترک از دیگر موارد توافق شده در این نشست بود.

وی افزود: همچنین بر اساس توافقات بعمل آمده با راه‌اندازی مرکز ایران شناسی حافظ توسط شورای آموزش عالی ترکیه در آنکارا و تشکیل کرسی زبان ترکی استانبولی در دانشگاه تبریز موافقت شد.

کمیته مشترک همکاری‌های علمی دانشگاهی دو کشور در پی امضای یادداشت تفاهم همکاری‌های آموزش عالی بین وزارت علوم ایران و شورای آموزش عالی جمهوری ترکیه تشکیل شد و دانشگاه تبریز از سوی طرف ایرانی و دانشگاه فنی گنبره آنکارا از سوی طرف ترک به عنوان دبیرخانه همکاری‌های علمی دانشگاهی دو کشور برای پیگیری و اجرایی کردن توافقات حاصل شده تعیین شدند و مقرر شد نشست‌های این کمیته به صورت سالانه در تهران و آنکارا تشکیل شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

جای خالی ایران در قطب جنوب، ربع قرن پس از اعزام نخستین محقق!

دکتر زارع: رخداد دو زلزله بزرگ به فاصله تنها ۹ ساعت کم سابقه بود/تحریک دومینووار قطعات گسلی به زلزله های بزرگ پیاپی منجر شد

از یکشنبه آینده آغاز می شود: بزرگداشت «هفته ترویج علم» با رویکرد «شناخت ایران زمین»

با بررسی گسترده ۱۱ نژاد ایرانی؛ مشخصات ژنتیکی گستره ژنومی جمعیت ایرانی شناسایی شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها