جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

حمایت قاطع دولت از توسعه تحقیقات و تولید محصولات تراریخته

نسخه قابل پرینت
کد خبر:7737
شنبه، ۲۷ شهریور، ۱۳۹۵ | 14:11

حمایت قاطع دولت از توسعه تحقیقات و تولید محصولات تراریخته

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در بازدید از ساختمان جدید مدیریت منطقه شمال پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی کشور بر حمایت قاطع دولت یازدهم از توسعه تحقیقات و تولید محصولات تراریخته تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران، پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی شمال کشور در رشت یکی از مدیریتهای منطقه ای چهارگانه پژوهشکده است که در سال ۱۳۸۵ در زمینی به مساحت هفت هزار متر مربع و زیربنایی به مساحت سه هزار و ۶۰۰ متر مربع فضای آزمایشگاهی و اداری و ۳۷۰ متر مربع فضای گلخانه ای فعالیت خود را آغاز کرده است. محوریت پژوهش‌ها در این مدیریت بر بیوتکنولوژی دام، طیور و آبزیان، ژنومیکس و کشت بافت و انتقال ژن با اولویت دام، طیور، ابزیان و حشرات صنعتی و سپس گیاهان استراتژیک منطقه است.

دکتر محمدباقر نوبخت و هیات همراه در این مراسم ضمن بازدید از نمایشگاه معرفی توانمندی‌های پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، طی سخنانی با بیان اینکه امسال اعتبارات پژوهشی صددرصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است گفت: مصمم هستیم در سال جاری، سهم بودجه تحقیقاتی کشور از تولید ناخالص ملی را تا یک درصد افزایش دهیم.

وی افتتاح ساختمان جدید مدیریت منطقه شمال پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی را سندی بر اهتمام دولت یازدهم به امر پژوهش و تحقیقات دانست و گفت: اعتباری که برای احداث و تقویت این پژوهشکده طی ۱۰ سال تزریق شده بود، معادل ۲۷ میلیارد ریال بود اما طی دو سال گذشته، ۳۵ میلیارد ریال برای تکمیل این ساختمان تخصیص داده شد.

۷_۶

معاون رییس جمهور همچنین در جمع خبرنگاران افزود: اعتبارات پژوهشی برای امسال حدود ۱۵۰ هزار میلیارد ریال پیش بینی شده که نسبت به سال گذشته، صددرصد افزایش داشته است.

وی با یادآوری اینکه پارسال سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی نیم درصد بود، اظهار کرد: برای افزایش یک درصدی بودجه تحقیقاتی از تولید ناخالص داخلی، مکانیزمی در جدول ۱۴ قانون بودجه دیده ایم که بتوانیم از مجموعه اعتبارات عمومی، به گونه ای استفاده کنیم که این سهم افزایش یابد.

دکتر نوبخت ادامه داد: تنگناهای فراوانی در راستای اجرای این تصمیم وجود دارد، اما مصمم هستیم در نیمه دوم امسال، این اقدام را انجام دهیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: همچنین تا پایان برنامه ششم توسعه، سهم پژوهش را تا سه درصد از تولید ناخالص داخلی افزایش خواهیم داد.

وی بیان کرد: طبق تاکیدات رهبر معظم انقلاب، اعتبارات برای نوآوری، شکوفایی و توسعه علمی کشور در اختیار دانشگاه ها، واحدهای پژوهشی و واحدهای فناوری کشور قرار می گیرد.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: با وجود مضیقه های مالی دولت، توجه به آینده، توسعه کشور مطابق با الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت، هرگز از نظر دولت تدبیر و امید دور نبوده است.

وی گفت: از ابتدای امسال تاکنون، اعتبار تملک دارایی های سرمایه ای واحدهای پژوهشی و دانشگاه ها برای تجهیز و تکمیل به صورت صد درصد ابلاغ شده که طی روزهای آینده آن را دریافت خواهند کرد. اعتبارات هزینه ای شش ماه دانشگاه ها ، موسسه های آموزش عالی و مراکز تحقیقاتی نیز به طور صد درصد تخصیص داده شده است.

۶۹۹۱۳

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: اگرچه با توجه به عقب ماندگی تاریخی در سال های گذشته، راه درازی را در پیش داریم؛ اما می خواهیم به آنچه خواسته و مدنظر مقام معظم رهبری است، برسیم و دولت تدبیر و امید این حرکت را آغاز کرده است.
وی با مقایسه آمار شرکت های دانش بنیان در ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم و در حال حاضر گفت: طی دو سال گذشته، تعداد دو هزار و ششصد شرکت دانش بنیان را در کشور ثبت کرده ایم در صورتی که تعداد شرکت های دانش بنیان در کشور در ابتدای دولت یازدهم، ۵۵ مورد بوده است.

به گفته دکتر نوبخت، این شرکت ها نه تنها تولید ثروت می کنند بلکه در حال صادرات نیز هستند.

معاون رییس جمهور همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره رویکرد دولت یازدهم درباره محصولات تراریخته گفت: رویکرد و نگاه دولت حمایت از توسعه، تحقیقات و تولید این محصولات است.

وی خاطرنشان کرد: زمانی بود که برخی افراد به بلندگو به‌عنوان ابزار شیطان نگاه می‌کردند، امروزه نیز برخی افراد به محصولات تراریخته که دارای فواید علمی هستند با چنین دیدی نگاه می‌کنند!

وی از فعالان این عرصه خواست که با سعه صدر به راه خود ادامه دهند تا پیشرفت کشور را همچنان به ارمغان آورند و گفت: تا زمانی که تولید محصولات تراریخته در کشور پا بگیرد همچنان مخالفت هایی با آن وجود خواهد داشت.

گفتنی است، ساختمان جدید پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی منطقه شمال کشور شامگاه پنج شنبه با حضور مشاور عالی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، رییس مجمع نمایندگان استان گیلان، نماینده ولی فقیه در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و جمعی از نمایندگان استان و مسوولان محلی در رشت به بهره برداری رسید و دکتر نوبخت که فرصت حضور در مراسم افتتاح ساختمان را نیافت روز شنبه ۲۷ شهریورماه از این ساختمان بازدید کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کاشت درخت به یاد پایه‌گذار فقید بیوتکنولوژی کشاورزی ایران

رییس اداره نظارت و ارزیابی غذاهای ویژه: غیرتراریخته‌ها هیچ حسن و مزیتی نسبت به محصولات تراریخته ندارند

بیانیه مشترک انجمن های تخصصی حوزه علوم زیستی و کشاورزی در انتقاد از کارزار رسانه‌ای تحریف مصوبه اخیر مجلس

مخالفت قاطع انجمن های علمی با بندهای الحاقی به برنامه هفتم:ممنوعیت کشت تراریخته ها، ضدمنافع ملی و تهدیدکننده امنیت غذایی کشور است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

  1. مهدی گفت:

    واقعا جای تاسفه برید کیلینیک ها و نگاه کنید میفهمید که تراریخته خوبه یا بد!!!
    خدا لعنت کنه تمام مفسدانی که مردم و نظام و اسلام خیانت میکنند.

سرخط خبرها