پنج شنبه، ۳۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 18 April , 2024

ویتامین E نقش موثری در اسپرم‌‌زایی و باروری مردان دارد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:7506
چهارشنبه، ۲۴ شهریور، ۱۳۹۵ | 11:29

ویتامین E نقش موثری در اسپرم‌‌زایی و باروری مردان دارد

یافته های محققان ایرانی حاکی از تاثیر بالای مصرف ویتامین E به تنهایی یا همراه با روغن ماهی در  اسپرم زایی و ویژگی‌های حرکتی اسپرم‌ها به عنوان عواملی تعیین کننده در قدرت باروری مردان است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، تاثیر رژیم غذایی مناسب در باروری امری قطعی است و در خصوص نقش ویتامین E و اسید‌‌های چرب رژیم غذایی در کاهش ناباروری نیز مقالات متعددی منتشر شده است اما مطالعات کمی به نقش ویتامین E به تنهایی یا همراه با امگا ۳ و امگا ۶ پرداخته‌‌اند.

دکتر علیرضا علی‌‌زاده، دکتر بیتا ابراهیمی، دکتر عبدالحسین شاهوردی و همکارانشان در پژوهشگاه رویان، آزمایشی را طراحی کرده اند که طی آن اثر ویتامین E، روغن آفتابگردان، روغن ماهی و مخلوطی از آنان بر اسپرم زایی موش صحرایی مورد بررسی قرار گرفته است.
در این پژوهش موش‌‌ها به پنج گروه تقسیم شدند، گروه اول به عنوان کنترل رژیم غذایی معمول را دریافت کرد، گروه دوم علاوه بر رژیم معمول ویتامین E نیز دریافت کرد، گروه سوم علاوه بر رژیم غذایی معمول و ویتامین E، روغن آفتابگردان هم دریافت کرد. در چهارمین گروه آزمایشی رژیم غذایی محتوی ویتامین E و روغم ماهی بود و پنجمین گروه ویتامین E، روغن آفتابگردان و روغن ماهی را همزمان دریافت کرد.
نتایج این آزمایش که در مجله بین‌المللی CELL Journal (یاخته) به چاپ رسید نشان داد، در گروه‌‌هایی که ویتامین E به تنهایی و ویتامین E همراه با روغن ماهی را دریافت می‌‌کردند اسپرم‌‌زایی به صورت معنی‌داری بیشتر از سایر گروه‌‌ها بود. همچنین ویژگی‌‌های حرکتی اسپرم در گروهی که ویتامین E را دریافت کرده بودند بهتر از گروه‌‌های دیگر بود.
این یافته نشان می‌‌دهد ویتامین E نقش موثری در بهبود اسپرم‌‌زایی و ویژگی‌‌های حرکتی آن دارد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

بررسی اپیدمیولوژی اثر عوامل مختلف روی قطعه‌قطعه شدن DNA اسپرم مردان نابارور

پژوهشگاه رویان، پنجمین موسسه تحقیقاتی جهان در حوزه واریکوسل مردان

معرفی یک داروی بالقوه برای ناباروری ناشی از سرطان

در دانشگاه تهران ساخته شد: دستگاه جداسازی اسپرم‌های فعال به منظور کمک به درمان ناباروری

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها