پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

تولید سیب‌ تراریخته مقاوم با انتقال ژن از سیب!

نسخه قابل پرینت
کد خبر:7497
سه شنبه، ۲۳ شهریور، ۱۳۹۵ | 17:11

تولید سیب‌ تراریخته مقاوم با انتقال ژن از سیب!

حتما تا به حال بارها ديده‌ايد، زماني که ميوه سيب براي مصارف مختلف قطعه قطعه مي شود و بافت درون ميوه در معرض اکسيژن هوا قرار مي‌گيرد، بافت ميوه خيلي زود رنگ خود را از دست مي دهد و قهوه اي مي شود. قطعات سيب که به‌سرعت به سمت قهوه‌اي تغيير رنگ مي‌دهند، نه‌تنها براي شرکت‌هاي توليد کمپوت و کنسرو، بلکه براي مصارف خانگي نيز ناخوشايند و غيرجذاب مي‌باشند.
به گزارش دیده‌بان علم ایران، يک شرکت بيوتکنولوژي در کانادا با خاموش کردن آنزيمي که عامل قهوه‌اي شدن سيب است، موفق به غلبه بر اين مشکل شده ‌است.
اين شرکت توانسته با استفاده از مهندسي ژنتيک قطعه اي از ژنوم خود سيب را به طور هدفمند به اين گياه منتقل نمايد و آنزيم مسبب قهوه اي شدن ميوه را غيرفعال کند؛ لذا، نکته قابل توجه اين است که DNA اضافه شده در اين سيب ‌هاي تراريخته (با نام تجاري آرکتيک) از خود ژنوم سيب بوده و از يک منبع خارجي تأمين نشده ‌است.

نکته جذاب تر اين است که اگرچه که براي اصلاح سيب در اينجا از يک ژن از خود سيب استفاده شده، اما اين نوع کار هدفمند فقط از دست مهندسي ژنتيک بر مي آید و با روش هاي اصلاحي مرسوم انجام چنين کاري بسيار سخت و گاهي غيرممکن است.اخيراً، سرويس ارزيابي سلامت گياه و حيوان (APHIS) وابسته به وزارت کشاورزي آمريکا اعلام کرده که آخرين ارزيابي هاي ايمني زيستي و سلامتي بر روي سيب آرکتيک در حال انجام مي‌باشد و به‌زودي رهاسازي و کشت اين محصول تراريخته در آمريکا و کانادا به تأييد قانوني خواهد رسيد.

آن طور که پايگاه آگاهي بخشي عمومي توليدات تراریخته اعلام کرده، سيب آرکتيک، دومين ميوه تراريخته پس از پاپاياي مقاوم به ويروس لکه حلقوي است که به تأييد قانوني رسيده ‌است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کاشت درخت به یاد پایه‌گذار فقید بیوتکنولوژی کشاورزی ایران

رییس اداره نظارت و ارزیابی غذاهای ویژه: غیرتراریخته‌ها هیچ حسن و مزیتی نسبت به محصولات تراریخته ندارند

بیانیه مشترک انجمن های تخصصی حوزه علوم زیستی و کشاورزی در انتقاد از کارزار رسانه‌ای تحریف مصوبه اخیر مجلس

مخالفت قاطع انجمن های علمی با بندهای الحاقی به برنامه هفتم:ممنوعیت کشت تراریخته ها، ضدمنافع ملی و تهدیدکننده امنیت غذایی کشور است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها