جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

تالاب بین‌المللی هامون، کاملا خشک شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:7439
یکشنبه، ۲۱ شهریور، ۱۳۹۵ | 12:23

تالاب بین‌المللی هامون، کاملا خشک شد

پژوهشکده تالاب هامون دانشگاه زابل در بررسی وضعیت تالاب در نیمه نخست شهریورماه از خشکیدگی کامل بستر این تالاب در تمامی نقاط خبر داد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، تصاویر دریافتی از ماهواره لندست ۸ که مربوط به ۱۷ شهریورماه جاری است موئد خشکیدگی کامل بستر تالاب البته جز در مناطقی بسیار کوچک در قسمت شرقی منطقه گردشگری کوه خواجه و قسمتی از اراضی انتها شاخه لورگ باغ ورودی به بستر تالاب است که در اواخر مرداد ماه با رها سازی آب از چاه نیمه به طور جزئی آبگیری شده است

در این مطالعه به منظور بررسی تأثیر آب رها شده از چاه نیمه در ماندگاری آب در بستر تالاب بین المللی هامون با توجه به حجم آب رها شده، تصاویر ماهواره ای مربوط به اول شهریور که متأثر از رها سازی آب می‌باشد با تصویر ۱۷ شهریور مقایسه شده است.

با خشک شدن تالاب بین‌المللی هامون در هفته‌های اخیر، صدها هزار ماهی و بچه ماهی در آن تلف شده و یک فاجعه زیست‌محیطی در جنوب شرق کشور رقم خورد.

محبعلی سیستانی، مدیرکل شیلات سیستان در این رابطه به ایسنا گفته است: بیش از ۳۵۰ تن ماهی خشک از تالاب هامون جمع آوری شده است.

مرگ تالاب و میلیون‌ها ماهی در حالی اتفاق افتاد و تصاویر آن در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مختلف منتشر شد که، سعید محمودی مدیرکل محیط‌ زیست سیستان و بلوچستان تلفات ماهی‌ها در تالاب هامون را جوسازی اعلام کرد و گفت: هیچ فاجعه زیست‌محیطی در هامون رخ نداده و حال تالاب هامون بسیار خوب است!

وی اردیبهشت امسال نیز ادعا کرده بود که تالاب هامون به یاری مسوولان به مرحله تکمیلی احیا رسیده است.

shahriefeewfe

او در این رابطه گفته است: «به برکت لطف خداوند و یاری مسوولان بخش اعظمی از برنامه‌های مورد پیش‌بینی برای حفظ و احیای تالاب هامون به سرانجام رسیده و در مسیر انجام اقدامات حفظ و احیاء تالاب از مرحله پایه عبور کرده و شرایط برای ورود به مرحله انجام اقدامات تکمیلی فراهم شده است.»

محمودی مرداد پارسال نیز در خبری جنجالی اعلام کرد که سیلاب بی‌سابقه وارد تالاب هامون شده است اما بلافاصله این خبر از سوی مدیرعامل آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان و فرمانداران شهرستان‌های اطراف هامون تکذیب شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کشف و نام‌گذاری گونه‌ جدید زنبور به افتخار “مریم میرزاخانی”

غلظت جیوه در شگ ماهیان جنس Alosa در سواحل جنوبی خزر بررسی شد

ساخت نیروگاه ۱۰۰ کیلوواتی فتوولتائیک در منطقه انرژی دانشگاه زابل

شناسایی دقیق یون‌های مضر جیوه با نانو لامپ‌ محققان دانشگاهی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها