- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

سامانه منابع اطلاعات شاخص‌های پایش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری رونمایی شد

سامانه منابع اطلاعات شاخص‌های پایش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری (شاخص) با حضور دکتر بهزاد قره‌یاضی، رییس امور پژوهشی و فناوری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) رونمایی شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، سامانه منابع اطلاعات شاخص‌های پایش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری (شاخص) برای ارائه تصویری از سازمان‌های ملی و جهانی که در زمینه پایش و ارزیابی علم و فناوری کار می‌کنند، شاخص‌های ارزیابی و طبقه‌بندی موضوعی آن‌ها و معرفی منابع کلیدی اطلاعات به پژوهشگران و سیاست‌گذاران راه‌اندازی شده است.

این سامانه، منابع اطلاعات داخلی شاخص‌ها را مانند کتاب، مقاله،‌ پایان‌نامه، رساله، گزارش دولتی، سند ملی و طرح‌های پژوهشی معرفی می‌کند.

بر اساس اعلام پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، پایگاه داده این سامانه،‌ جست‌وجوی ساده و پیشرفته را به دو زبان فارسی و انگلیسی در میان شاخص‌های علم، فناوری و نوآوری با کاربرد واژه‌های معادل و بازنمایی و پیوند به منابع جهانی و ملی فراهم می‌آورد.

همچنین، کاربران نیز می‌توانند با پیشنهاد شاخص‌ها یا منابع اطلاعات به بلوغ و روزآمدی «شاخص» کمک کنند.

«شاخص» با افزایش مشاهده‌پذیری و دسترس‌پذیری شاخص‌ها، سازمان‌ها و منابع اطلاعات پایش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری می‌تواند درگاهی ارزشمند برای سیاست‌گذاران و پژوهشگران این حوزه و تعامل آن‌ها با یکدیگر باشد.

دکتر لیلا نامداریان، مجری طرح سامانه «شاخص» طی سخنانی در مراسم رونمایی از سامانه اظهار کرد: تسهیل دسترسی سیاست‌گذاران و پژوهشگران به شاخص‌های پایش ارزیابی علم و فناوری هدف از راه‌اندازی این سامانه است، چرا که هنوز در کشور شاخص مشخصی برای ارزیابی وضعیت علمی کشور وجود ندارد. سرمایه انسانی، انتشارات علمی و اشاعه دانش، فناوری، نوآوری و رقابت‌پذیری، مالی و سرمایه‌گذاری از موضوعات طراحی شده در سامانه «شاخص» است که البته هر یک از این طبقات به طبقات فرعی نیز تقسیم‌بندی شدند و افراد می‌توانند شاخص‌های مورد نظر خود را جستجو کنند.

نامداریان خاطرنشان کرد: ۱۸ نهاد درگیر در سامانه پایش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری لحاظ شده است که این نهادها در سه طبقه فرابخشی، مجری و پشتیبانی دسته‌بندی شده‌اند. همچنین ۸۵۶ شاخص نیز در موضوعات مختلف طراحی شده است.

انتهای پیام