پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

سامانه منابع اطلاعات شاخص‌های پایش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری رونمایی شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:729
یکشنبه، ۹ خرداد، ۱۳۹۵ | 18:36

سامانه منابع اطلاعات شاخص‌های پایش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری رونمایی شد

سامانه منابع اطلاعات شاخص‌های پایش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری (شاخص) با حضور دکتر بهزاد قره‌یاضی، رییس امور پژوهشی و فناوری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) رونمایی شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، سامانه منابع اطلاعات شاخص‌های پایش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری (شاخص) برای ارائه تصویری از سازمان‌های ملی و جهانی که در زمینه پایش و ارزیابی علم و فناوری کار می‌کنند، شاخص‌های ارزیابی و طبقه‌بندی موضوعی آن‌ها و معرفی منابع کلیدی اطلاعات به پژوهشگران و سیاست‌گذاران راه‌اندازی شده است.

این سامانه، منابع اطلاعات داخلی شاخص‌ها را مانند کتاب، مقاله،‌ پایان‌نامه، رساله، گزارش دولتی، سند ملی و طرح‌های پژوهشی معرفی می‌کند.

بر اساس اعلام پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، پایگاه داده این سامانه،‌ جست‌وجوی ساده و پیشرفته را به دو زبان فارسی و انگلیسی در میان شاخص‌های علم، فناوری و نوآوری با کاربرد واژه‌های معادل و بازنمایی و پیوند به منابع جهانی و ملی فراهم می‌آورد.

همچنین، کاربران نیز می‌توانند با پیشنهاد شاخص‌ها یا منابع اطلاعات به بلوغ و روزآمدی «شاخص» کمک کنند.

«شاخص» با افزایش مشاهده‌پذیری و دسترس‌پذیری شاخص‌ها، سازمان‌ها و منابع اطلاعات پایش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری می‌تواند درگاهی ارزشمند برای سیاست‌گذاران و پژوهشگران این حوزه و تعامل آن‌ها با یکدیگر باشد.

دکتر لیلا نامداریان، مجری طرح سامانه «شاخص» طی سخنانی در مراسم رونمایی از سامانه اظهار کرد: تسهیل دسترسی سیاست‌گذاران و پژوهشگران به شاخص‌های پایش ارزیابی علم و فناوری هدف از راه‌اندازی این سامانه است، چرا که هنوز در کشور شاخص مشخصی برای ارزیابی وضعیت علمی کشور وجود ندارد. سرمایه انسانی، انتشارات علمی و اشاعه دانش، فناوری، نوآوری و رقابت‌پذیری، مالی و سرمایه‌گذاری از موضوعات طراحی شده در سامانه «شاخص» است که البته هر یک از این طبقات به طبقات فرعی نیز تقسیم‌بندی شدند و افراد می‌توانند شاخص‌های مورد نظر خود را جستجو کنند.

نامداریان خاطرنشان کرد: ۱۸ نهاد درگیر در سامانه پایش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری لحاظ شده است که این نهادها در سه طبقه فرابخشی، مجری و پشتیبانی دسته‌بندی شده‌اند. همچنین ۸۵۶ شاخص نیز در موضوعات مختلف طراحی شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

دانشمندی که علم را «از مردم، با مردم و برای مردم» زندگی‌ کرد/در مراسم سالگرد درگذشت استاد عنوان شد: قره‌یاضی،سکوت نخبگان را خطرناکتر از مهاجرت نخبگان می‌دید

همانندجویی کتاب به خدمات «ایرانداک» افزوده شد

سه دانشگاه ایرانی در جمع برترین‌های رتبه‌بندی جهانی پایداری «کیو. اس.»

حضور ۶۵ دانشگاه ایران در تازه ترین رتبه بندی تایمز/سه دانشگاه علوم پزشکی ایران در جمع ۴۰۰ دانشگاه برتر جهان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها