پنج شنبه، ۳۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 18 April , 2024

بی‌توجهی به اخطارهای زمین‌شناسان دریاچه‌های ارومیه و بختگان را گرفتار چنین بلایی کرد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:7231
چهارشنبه، ۱۷ شهریور، ۱۳۹۵ | 09:04

بی‌توجهی به اخطارهای زمین‌شناسان دریاچه‌های ارومیه و بختگان را گرفتار چنین بلایی کرد

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و رییس بیستمین همایش انجمن زمین‌شناسی ایران گفت: بلایی که امروز بر سر دریاچه ارومیه و بختگان آمده و میلیاردها تومان خسارت را متوجه کشور و صرف احیای آنها کرده ناشی از بی‌توجهی به مطالعات زمین‌شناسی بوده است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران داریوش اسماعیلی طی سخنانی در بیستمین همایش انجمن زمین‌شناسی ایران که در دانشگاه تهران برگزار شد، تاکید کرد: اگر زیربنای تصمیم‌گیرندگان بر پایه پژوهش باشد هرگز پشیمان نخواهیم شد و این مجلس چنین گام‌هایی را برداشته و در بخش زمین‌شناسی و معدن در رتبه ۳۵ قانون برای رفع موانع تولید رقابت‌پذیر، مصوب کردیم که صاحبان و بهره‌برداران معادن می‎توانند زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تاکید وزارت صنعت، معدن و تجارت تا ده درصد حقوق دولتی را صرف پژوهش کنند که این امر بسیار مناسب است.

به گفته وی این امر طلب می‌کند که سازوکاراهای اجرایی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارت علوم تهیه و تصویب شود که این به معنای توجه به بخش پژوهش است.

وی با بیان این‌که در بُعد پژوهش‌های علمی گام‌های بسیار مهم و موثری برداشته‌ایم، خاطرنشان کرد: امروز اگر  رهبر معظم انقلاب اسلامی و همه مسوولان به فعالیت‌های پژوهشی افتخار می‌کنند و ما در جهان حرفی برای گفتن داریم ناشی از فعالیت‌های پژوهشی است که  مقام معظم رهبری مکررا روی این موضوع تاکید کرده‌اند.

 نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر در بخش زمین‌شناسی و معدن به نتایج پژوهشی مطالعات زمین‌شناسان و در راس آنها سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور توجه شده بود، امروز دریاچه ارومیه به این وضع گرفتار نمی‌شد، زیرا اخطارها و مقالات ارائه شد اما با این وجود، چنین بلایی  سر دریاچه ارومیه و بختگان آمد که ناشی از توجه نکردن به مطالعات زمین‌شناسی است و تا امروز میلیاردها تومان از سرمایه کشور صرف احیای این دو دریاچه شده است.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: غنی‌سازی اورانیوم، ساخت ماهواره، صنایع نظامی و موشک‌های دوربرد را همین محققان دانشگاهی انجام دادند؛ بنابراین با نگاه مثبت به دانشگاه‌ها و برنامه‌ریزی صحیح یقینا موفق خواهیم بود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

نخستین دوره جایزه بزرگداشت مهندس خادم، بنیانگذار سازمان زمین‌شناسی، بهمن ماه اعطا می شود

کلوت‌های بیابان لوت و غار نمکدان قشم در فهرست ۱۰۰ محدوده برتر میراث زمین شناختی جهان

سهراب شهریاری، استاد برجسته علوم زمین و برادر استاد پرویز شهریاری درگذشت

همکاری دانشمندان ایران و آمریکا برای نجات دریاچه ارومیه

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها