جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

افزایش مقاومت سازه‌های بتنی توسط محققان «شریف»

نسخه قابل پرینت
کد خبر:7206
چهارشنبه، ۱۷ شهریور، ۱۳۹۵ | 07:55

افزایش مقاومت سازه‌های بتنی توسط محققان «شریف»

محققان دانشگاه صنعتی شریف موفق به افزایش مقاومت سازه‌های بتنی با استفاده از نانوذرات شدند.
به گزارش دیده‌بان علم ایران بتن در مفهوم وسیع ترکیبی است که در آن یک ماده‌ی چسبنده چند جزء جامد را به هم چسبانده است. در بتن ممکن است علاوه بر سیمان و سنگدانه‌ها، از سرباره‌ی کوره‌ها، مواد مضاف، گوگرد، مواد افزودنی، پلیمرها و الیاف نیز استفاده شود. با توجه به گسترش و پیشرفت علم و پیدایش تکنولوژی‌های فراوان در قرن اخیر، شناخت بتن و خواص آن نیز توسعه‌ قابل‌ملاحظه‌ای داشته است، به‌نحوی‌که امروزه شاهد انواع مختلف بتن با مصالح مختلف هستیم که هر یک خواص و کاربری مخصوص به خود را داراست. همچنین ورود فناوری نانو به صنعت بتن، موجب پیشرفت بیش از پیش این حوزه از علم شده است.
دکتر محمدحسین مبینی، مجری طرح، هدف از انجام این طرح را ارزیابی تأثیر ابعاد مختلف نانوذرات سیلیس بر خصوصیات مکانیکی و ریزساختاری بتن عنوان کرد.
به نوشته سایت نانو، وی ادامه داد: «با استفاده از بتن بهبود یافته می‌توان با المان‌های سازه‌ای کوچکتر و در نتیجه صرف مقادیر کمتری از بتن به مقاومت مورد نیاز رسید و همچنین دوام و طول عمر سازه بیشتر از بتن معمولی خواهد بود که این موضوع افزایش صرفه‌ی اقتصادی را در پی دارد.»
افزودن نانوذرات سیلیس با نسبت سطح به جرم و فعالیت بالا موجب انجام بیشتر واکنش‌های مطلوب شده و این موضوع منجر به بهبود خواص مکانیکی بتن می‌‌شود.
مبینی در ادامه توضیح داد: «در این پژوهش نانوذرات سیلیس با ابعاد و درصدهای مختلف به مخلوط بتن افزوده شده و بتن‌های تولید شده از حیث خواص مکانیکی، ریزساختار و مقاومت الکتریکی مورد ارزیابی قرار گرفتند.»
این تحقیقات حاصل تلاش‌های دکتر محمدحسین مبینی، دانش‌آموخته‌ی مقطع دکترای دانشگاه صنعتی شریفف پروفسور علیرضا خالو، عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف و پیام حسینی، دانشجوی مقطع دکترای دانشگاه کارولینای شمالی آمریکا- است.
نتایج این کار در مجله‌ی Construction and Building Materials (جلد ۱۱۳، سال ۲۰۱۶، صفحات ۱۸۸ تا ۲۰۱) به چاپ رسیده است.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

تلاش دانشگر ایرانی برای بررسی بافت‌های سرطانی با مدل‌سازی تومور مجازی

قرار داشتن ۱۰۰ ساختمان بالای ۱۲ طبقه تهران بر روی گسل/ ضرورت تخریب یا مقاوم سازی ۴۰ درصد ساختمان‌های بلندمرتبه تهران

موفقیت محقق ایرانی در تولید بانداژ ضدعفونت با عصاره حنا و نانوالیاف

جایزه مخترع برتر جهان اسلام به دانشیار دانشگاه صنعتی شریف رسید

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها