پنج شنبه، ۳۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 18 April , 2024

برترین دانشگاه ایران در جایگاه ۹۳ ‌آسیا

نسخه قابل پرینت
کد خبر:7190
سه شنبه، ۱۶ شهریور، ۱۳۹۵ | 15:51

برترین دانشگاه ایران در جایگاه ۹۳ ‌آسیا

نتایج رتبه‌بندی جهانی امسال کیو اس اعلام شد که بر اساس آن برترین دانشگاه ایران در بین ۹۱۶ دانشگاه رتبه‌بندی شده جهان در بازه ۴۳۱-۴۴۰ قرار گرفته و در بین ۲۳۸ دانشگاه دارای رتبه آسیایی نیز دارای رتبه ۹۳ است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، در رتبه‌بندی  امسال کیو اس ، علاوه بر دانشگاه  صنعتی شریف و دانشگاه تهران که به ترتیب با بازه ۴۴۰-۴۳۱ و ۵۵۰-۵۰۱ جهان در این رتبه‌بندی جای داشتند، دانشگاه علم‌وصنعت با کسب رتبه در بازه ۵۰۰-۴۹۱، دانشگاه صنعتی امیرکبیر با کسب رتبه در بازه ۶۰۰-۵۵۱ و دانشگاه شهید بهشتی با کسب رتبه ۷۰۱ + سه دانشگاه ایرانی دیگر هستند که به جمع ۹۱۶ دانشگاه رتبه‌بندی شده امسال جهان پیوسته‌اند.

دکتر محمد جواد دهقانی، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، حضور سه دانشگاه از ایران برای اولین بار در رتبه‌بندی جهانی کیو اس را نشان از توجه دانشگاه‌­های تراز اول کشور به بحث رتبه‌بندی‌های بین‌المللی و نیز نویدبخش حضور سایر دانشگاه‌­های ایران دانسته است.

به گفته وی روش‌شناسی رتبه‌بندی جهانی کیو اس بر اساس دامنه گسترده‌ای از فعالیت‌های دانشگاه طراحی شده است و در چهار حوزه کلی وضعیت آموزش، پژوهش، قابلیت جذب در بازار کار و بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌­ها توسط شش شاخص زیر ارزیابی می‌شوند.

وی افزود: کیو اس، برای بررسی تعداد مقالات پژوهشی اعضای هیات علمی با استفاده از پایگاه استنادی اسکوپوس که به عنوان یکی از بزرگترین پایگاه داده درجهان شناخته می‌شود، اطلاعات پنج سال را مورد بررسی قرار می­‌دهد و تعداد کل استنادات در رابطه با اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها را لحاظ می‌کند. برای رتبه‌بندی سال ۲۰۱۷-۲۰۱۶،  ۱۰٫۳ میلیون مقالات پژوهشی و ۶۶٫۳ میلیون استناد مورد بررسی قرار گرفته است.

دهقانی افزود: رتبه‌بندی جهانی کیو اس در سال ۲۰۱۷-۲۰۱۶ شامل ۹۱۶ دانشگاه از ۸۱ کشور دنیا بود که ۲۳۸ دانشگاه از آسیا، ۳۴۸ دانشگاه از اروپا،۱۸۵ دانشگاه از آمریکای شمالی، ۸۵ دانشگاه از آمریکای لاتین، ۴۳ دانشگاه از استرالیا و ۱۷ دانشگاه از آفریقا در محدوده رتبه‌بندی حضور دارند.

وی افزود: موسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT)، دانشگاه استنفورد، دانشگاه هاروارد، دانشگاه کمبریج،  موسسه تکنولوژی کالیفرنیا، دانشگاه آکسفورد، دانشگاه کالج لندن، موسسه تکنولوژی فدرال سوئیس، امپریال کالج لندن و دانشگاه شیکاگو به ترتیب ۱۰ دانشگاه برتر جهان در رتبه‌بندی سال ۲۰۱۷-۲۰۱۶ کیو اس شناخته شدند.

وضعیت دانشگاه‌­های برتر قاره‌­های مختلف در رتبه‌بندی کیو اس

قاره آمریکای شمالی

سرپرست ISC اظهار کرد:  در رتبه‌بندی کیواس در مجموع ۱۸۵ دانشگاه از ۵ کشور آمریکای شمالی شامل ایالات متحده با ۱۵۴ دانشگاه، کانادا با ۲۶ دانشگاه، کاستاریکا با سه دانشگاه، کوبا و پرتوریکو یک دانشگاه حضور دارند. موسسه تکنولوژی ماساچوست از آمریکا با رتبه یک جهانی، دانشگاه مک گیل از کانادا با رتبه ۳۰ جهانی، دانشگاه کاستاریکا با رتبه ۴۸۰-۴۷۱، دانشگاه هابانا از کوبا با رتبه ۷۰۱ + و دانشگاه پرتوریکو با رتبه ۷۰۱ + در جمع ۹۱۶ دانشگاه برتر جهان قرار دارند.

قاره اروپا

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در ادامه گفت: در رتبه‌بندی کیواس در مجموع ۳۴۸ دانشگاه از ۳۲ کشور اروپایی حضور دارند که دانشگاه کمبریج، آکسفورد و کالج لندن از انگلستان با رتبه‌های ۴، ۶ و ۷ جهانی، موسسه تکنولوژی فدرال سوئیس از کشور سوئیس با رتبه ۸ جهانی، امپریال کالج لندن در رتبه ۹ برترین دانشگاه‌های قاره اروپا را تشکیل می‌دهند.

قاره آمریکای شمالی

دهقانی گفت: در رتبه‌بندی کیواس در مجموع ۸۵ دانشگاه از ۹ کشور آمریکای شمالی حضور دارند که دانشگاه بوینس آیرس از آرژانتین با رتبه ۸۵ جهانی، دانشگاه سائوپائولو با رتبه ۱۲۰ جهانی، دانشگاه ملی مکزیک در رتبه ۱۲۸ جهانی و دانشگاه کاتولیک شیلی در رتبه ۱۴۷ برترین دانشگاه‌های این قاره را تشکیل می‌دهند.

قاره استرالیا

سرپرست ISC گفت: در رتبه‌بندی کیو اس در مجموع ۴۳ دانشگاه، دو کشور استرالیا و نیوزیلند نیز حضور دارند که دانشگاه ملی استرالیا با رتبه۲۲ ، دانشگاه ملبورن با رتبه ۴۲، دانشگاه سیدنی با رتبه ۴۶ جهانی و دانشگاه نیوساوت‌ولز با رتبه ۴۹ برترین دانشگاه‌های قاره استرالیا را تشکیل می‌دهند.

قاره آفریقا

دهقانی افزود: در رتبه‌بندی کیواس در مجموع ۱۷ دانشگاه از ۵ کشور قاره آفریقا حضور دارند که دانشگاه کیپ تاون از آفریقای جنوبی با رتبه ۱۹۱، دانشگاه ویتواترسرند  با رتبه ۳۵۹، دانشگاه آمریکایی مصر  با رتبه ۳۶۵ جهانی برترین دانشگاه‌های این قاره را تشکیل می‌دهند.

قاره آسیا

سرپرست ISC در ادامه گفت: در رتبه‌بندی کیواس در مجموع ۲۳۸ دانشگاه ۲۹ کشور قاره آسیا حضور دارند که دانشگاه ملی سنگاپور با رتبه ۱۲ ، دانشگاه نانیانگ از سنگاپور با رتبه ۱۳، دانشگاه تسینگهوا از چین با رتبه ۲۴ جهانی، دانشگاه هنگ کنگ با رتبه۲۷ جهانی و دانشگاه توکیو از ژاپن با رتبه ۳۴ برترین دانشگاه‌های این قاره را تشکیل می‌دهند.

۵۷۳۴۷۰۴۱

وضعیت دانشگاه­‌های ایران در منطقه

دهقانی گفت: در رتبه‌بندی سال ۲۰۱۷-۲۰۱۶ کیو اس ۵ دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در این رتبه‌بندی حضور یافتند که دانشگاه صنعتی شریف توانست با کسب رتبه در بازه ۴۴۰-۴۳۱، دانشگاه علم‌وصنعت در اولین حضور خود با کسب رتبه در بازه ۵۰۰-۴۹۱، دانشگاه صنعتی امیرکبیر در اولین حضور خود با کسب رتبه ۵۵۰-۵۰۱، دانشگاه تهران با کسب رتبه در بازه ۶۰۰-۵۵۱ و دانشگاه شهید بهشتی در اولین حضور خود با کسب رتبه ۷۰۱ + در جمع ۹۱۶ دانشگاه برتر جهان قرار بگیرند که حضور سه دانشگاه از ایران برای اولین بار در رتبه‌بندی جهانی کیو اس نشان از توجه دانشگاه‌­های تراز اول کشور به بحث رتبه‌بندی‌های بین‌المللی است و نویدبخش حضور سایر دانشگاه‌­های ایران است.

دهقانی تصریح کرد: در رتبه‌بندی سال ۲۰۱۷-۲۰۱۶ کیو اس، از کشور ترکیه دانشگاه بیلکنت با رتبه ۴۲۰-۴۱۱، از کشور امارات دانشگاه خلیفه با رتبه ۴۱۰-۴۰۱، از کشور عمان دانشگاه سلطان قابوس با رتبه ۴۶۰-۴۵۱، از کشور عربستان دانشگاه نفت و گاز فهد با رتبه ۱۸۹، از کشور قطر دانشگاه قطر با رتبه ۳۹۳، از کشور قطر دانشگاه قطر با رتبه ۳۹۳، از کشور پاکستان دانشگاه ملی علوم و تکنولوژی اسلام آباد با رتبه ۵۵۰-۵۰۱، از کشور مالزی دانشگاه مالایا با رتبه ۱۳۳، از کشور لبنان دانشگاه آمریکایی بیروت با رتبه ۲۲۸، از کشور کویت دانشگاه کویت با رتبه +۷۰۱، از کشور اردن دانشگاه اردن با رتبه ۶۰۰-۵۵۱، از کشور عراق دانشگاه بغداد با رتبه ۶۵۰-۶۰۱ جزو برترین دانشگاه‌های کشورهای خود بودند.

Untitled

انتهای پیام

مطالب مرتبط

راهکار نوین پژوهشگران ایرانی برای تأمین پایدار آب آشامیدنی در مناطق دوردست

«نشان عالی دانش» بر سینه ۱۲ چهره برجسته علمی کشور نشست

جلد دوم فلور مصور پارک ملی گلستان منتشر شد

محققان دانشگاه تهران نشان دادند: سرنوشت قطره‌های استنشاقی در مجاری تنفسی انسان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها