جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

غنی‌ترین منطقه ایران در تعداد و تنوع گیاهان دارویی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:7161
سه شنبه، ۱۶ شهریور، ۱۳۹۵ | 12:41

غنی‌ترین منطقه ایران در تعداد و تنوع گیاهان دارویی

 نماینده استان  کهگیلویه و بویراحمد در سومین و نمایشگاه گیاهان دارویی فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران گفت: منطقه دنا در این استان غنی‌ترین نقطه ایران از نظر گونه‌های گیاهی با ۱۲۰۰ گونه است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران جعفری در سومین و نمایشگاه گیاهان دارویی فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران اظهار کرد: این استان با دارا بودن ۲۲۰۰گونه گیاهی حدود ۳۰ درصد از گونه گیاهان دارویی کشور را شامل می‌شود و این در صورتی است که استان مساحتی در حدود یک درصد ایران را دارد. همچنین در مقایسه با اروپا که حدود ۸ هزار گونه گیاهی دارد گیاهان دارویی این استان معادل ۲۷٫۵ درصد است.
وی گفت: ۱۶٫۶ درصد گونه‌های گیاهی ایران در منطقه دنا می‌رویند، همچنین از نظر گونه‌های دارویی نیز ۵۰۰ گونه دارویی معادل ۵۰ درصد گیاهان دارویی در این استان قرار دارد که شامل گیاهان دارویی استراتژیک و مهمی همچون باریجه، آنغوزه، شیرین بیان، بادرنجبویه و آویشن دارویی است.
به گفته وی، از نظر تنوع گیاهان دارویی نیز استان جزء نقاط مهم ایران محسوب شده و به عنوان یک منطقه داروخیز مورد توجه است. همچنین مواد موثره گیاهان دارویی در این استان رقم بالایی دارد به عنوان مثال آویشن دارویی در منطقه دنا حدود ۶۲ درصد تیمول دارد در صورتی که در سایر نقاط این مقدار کمتر ار ۳۰ درصد است. بنابراین نه تنها از نظر تنوع زیستی، تعداد گونه‌های گیاهی منطقه‌ای شاخص است بلکه از نظر دارار بودن مواد موثره و ترکیبات دارویی نیز منطقه‌ای برجسته محسوب می شود.

رییس پژوهشکده گیاهان دارویی و اسانس دار دانشگاه یاسوج همچنین بیان کرد: علاوه بر این موارد میزان عملکرد گیاهان دارویی نیز در این استان از سایر نقاط کشور و حتی دنیا بیشتر است. در کنار این موارد دانش بومی بسیار قوی و غنی در این منطقه وجود دارد به دلیل شرایط استانی در مناطقی دسترسی به مراکز بهداشتی و درمانی وجود ندارد که در این مناطق طب سنتی و دانش بومی به کار آمده و دستیابی به گیاهان دارویی مورد توجه قرار گرفته است.

وی همچنین عنوان کرد: سند توسعه گیاهان دارویی استان نیز بر اساس سند کشور تدوین و فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزه کشاورزی، منابع طبیعی و بهره برداری پایدار از منابع آغاز شده همچون در بخش کشاورزی با کشت گل رز در سطح وسیع اقدام شده به لیمو در سطح وسیع توسعه دهیم.
جعفری در پایان با اشاره به سفر رییس جمهوری به این استان گفت: مسئولان استانی اتفاق نظر دارند که توسعه گیاهان دارویی بعد از نفت و گاز باید مورد توجه قرار گیرد در سفر رییس جمهوری در مرداد ماه به استان و در سخنرانی عمومی، تاکید بسیاری به بحث گیاهان دارویی و توسعه آن در استان داشتند.
سومین جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران به همت ستاد گیاهان دارویی ۱۵ تا ۱۸ شهریور ماه سال جاری برگزار می‌شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

وزیر بهداشت: ورود واکسن داخلی به سبد واکسیناسیون از آخر اردیبهشت/آغاز واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال از فردا

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران : دفاع وزیر بهداشت از «دانشمندان طب سنتی» مرزهای دانش و شبه دانش را در انظار عموم مخدوش می کند

تهیه نقشه های پراکنش گیاهان دارویی ۲۷ استان کشور

آشنایی با ترفندهای تبلیغات دروغین مکمل های تغدیه ای در رسانه ها/کاهش نگران کننده مصرف نمک یددار با تبلیغات شیادانه مدعیان طب سنتی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها