پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

قطب سوم زمین در حال ذوب شدن بر اثر آلودگی هوا

نسخه قابل پرینت
کد خبر:6621
چهارشنبه، ۱۰ شهریور، ۱۳۹۵ | 09:48

قطب سوم زمین در حال ذوب شدن بر اثر آلودگی هوا

پژوهشگران می‌گویند آلودگی هوا منجر به ذوب شدن قطب سوم کره زمین شده است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران سومین منطقه یخی سیاره زمین در فلات تبت و هیمالیا و کوه هندوکش قرار گرفته است و به عنوان قطب سوم زمین شناخته می‌شود که به گفته محققان این منطقه به عنوان منطقه قطبی و یخچال طبیعی در حال ذوب شدن است.  قطب سوم زمین با توجه به نزدیکی به مناطق پرجمعیت و صنعتی از نظر آلودگی بسیار آسیب‌پذیر است.

نتایج  مطالعات آکادمی علوم چین نشان داد، تنها در چین غربی، ۴۸ هزار و ۵۷۱ یخچال طبیعی به مساحت ۵۱ هزار و ۸۴۰ کیلومترمربع وجود دارد که در طول ۳۰ تا ۵۰ سال گذشته به میزان ۱۸ درصد کاهش یافته است. در این منطقه بیش از یک میلیارد نفر زندگی می‌کنند که این موضوع خود بسیار تاثیرگذار بوده است.

محققان در تحقیق خود از یک فرایند شیمیایی خاص برای تعیین منبع و جزئیات آلودگی  هوا استفاده کردند که بین آسیای جنوبی و شرق آسیا متفاوت است.

از آنجا که کربن سیاه به شدت نور را جذب می‌کند، این موضوع منجر به گرم شدن موقت در منطقه با جذب نور خورشید شده است. علاوه بر این، زمانی که کربن در بالای برف و یخ قرار گیرد، سطوح آنها را تیره کرده و منجر به جذب نور خورشید و گرما شده که این امر باعث ذوب شدن سریع‌تر خواهد شد.

به نوشته گیزمگ، در هیمالیا، محققان شواهدی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی و زیست توده که شامل گیاهان و کودحیوانی در منطقه جلگه سند است را کشف کرده‌اند.

کربن سیاه فلات تبت عمدتا حاصل سوخت‌های فسیلی سوزانده شده در چین است، اما محققان دریافتند که کربن سیاه در فلات تبت مرکزی از زیست‌توده‌ها ایجاد شده است..

در فلات تبت، جایگزینی کوره کارآمد و منابع انرژی پاک در کاهش ذوب یخ‌ها تاثیر بسیاری دارد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید تجهیزات خورشیدی اندازه‌گیری و پایش کیفیت هوا در کشور

بررسی سه دهه عملکرد نظام سلامت ایران در مطالعه مهم محققان علوم پزشکی کشور: افزایش ۱۱۰ درصدی مرگهای مرتبط با آلودگی هوا در استان تهران/ موفقیت چشمگیر در کاهش بار بیماری های واگیر/ کنترل ناکافی بار بیماری های غیرواگیر

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی: ایران می‌تواند بهترین شریک فناوری چین در منطقه باشد

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد: توسعه همکاری‌های فناورانه بر بستر جاده ابریشم

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها