جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

تولید حسگر زیستی کاغذی برای ارزیابی سطوح مسمویت آب

نسخه قابل پرینت
کد خبر:66
دوشنبه، ۶ اردیبهشت، ۱۳۹۵ | 13:51

تولید حسگر زیستی کاغذی برای ارزیابی سطوح مسمویت آب

۱۴۶۱۳۸۸۳۱۲۲۵۴_۹محققان دانشگاه آزاد بارسلونا، مرکز ملی میکروالکترونیک و مرکز تحقیق و نوآوری در سم‌شناسی دانشگاه پلی‌تکنیک کاتالونیا یک حسگر زیستی مبتنی بر کاغذ را به عنوان ابزاری ارزان اما نوآورانه در تشخیص سمی بودن آب تولید کرده‌اند.

شناسایی مواد آلاینده در بررسی و کنترل کیفیت آب که در محیط شهری به یک ضرورت تبدیل شده، از اهمیت زیادی برخوردار است. چندین روش تحلیل شیمیایی در حال حاضر برای ارزیابی نمونه‌ها وجود دارد اما بیشتر آن‌ها برای تشخیص ترکیب چند آلاینده تجهیز شده‌اند.

حسگر جدید یک نمونه ایده‌آل است زیرا می‌تواند بسته به عنصر زیستی مورد استفاده در آن، آلاینده‌ها را به شکل منفرد بررسی کند.

محققان برای این تحقیق از سلول‌های ای‌کولای به عنوان باکتری مدل استفاده کردند. مکانیزم‌های این دستگاه مشابه آزمون‌های کاغذ تورنسل برای pH است که از نمونه‌های اضافه شده به ماتریس کاغذی جاذب ترکیب شده با عامل رنگی فروسیانید استفاده می‌کند. زمانی که این ماده توسط باکتری‌ها تنفس می‌شود، رنگ آن از زرد به حالت شفاف درمی‌آید.

بسته به شدت متابولیسم سلول باکتریایی، حسگر کاغذی به طور معکوس متناسب با میزان سمی بودن یک نمونه تغییر رنگ می‌دهد. این امر بدان معنی است که هر چه رنگ کاغذ روشن‌تر شود، میزان آلوده بودن آب کمتر است. همچنین این تغییرات با چشم غیرمسلح قابل مشاهده بوده از این رو نیازی به تجهیزات پیچیده نیست.

این حسگر که روش زیست سنجی خوانده می‌شود، همه آلاینده‌ها از جمله هیدروکربن‌ها یا فلزات سمی و مواد سمی را پس از ۱۵ الی ۳۰ دقیقه شناسایی می‌کند.

این تحقیق در مجله Analytica Chimica Acta منتشر شده است.

ایسنا

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها