پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

افزایش سه‌برابری فرآوری نفت به کمک یک نانوسیال

نسخه قابل پرینت
کد خبر:6584
چهارشنبه، ۱۰ شهریور، ۱۳۹۵ | 07:06

افزایش سه‌برابری فرآوری نفت به کمک یک نانوسیال

محققان دانشگاه هوستون نانوسیالی عرضه کرده‌اند که با تزریق به چاه‌های نفت و گاز ، میزان استخراج را سه برابر افزایش می‌دهد و می‌تواند آثار زیست‌محیطی استخراج را نیز کاهش دهد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، کاهش قیمت نفت موجب افزایش دامنه تحقیق و توسعه در این حوزه می‌شود. با این حال هنوز تحقیق و توسعه فناوری‌ نانو در حوزه نفت در دانشگاه‌‌ها انجام می‌شود، هر چند که این نوع تحقیقات می‌تواند عملکرد صنعت نفت را دگرگون سازد.

در این راستا محققان دانشگاه هوستون روشی مبتنی بر فناوری‌ نانو برای فرآوری نفت ارائه کرده‌اند که می‌تواند با استفاده از نانوروق‌های آمفی‌فیلیک مبتنی بر گرافن کارایی استخراج نفت را افزایش دهد.

این گروه نشان دادند که با استفاده از محلول یک درصدی از این نانوسیال، می‌توان فرآوری نفت را  سه برابر افزایش داد.
پژوهشگران دریافتند زمانی که این نانومحلول به چاه اضافه می‌شود، موجب جدا شدن سریع نفت از سطح سنگ‌ها می‌شود. در شرایط خاصی، این نانوسیال می‌تواند لایه‌ای نازک میان نفت و سنگ ایجاد کند که این کار موجب تسهیل زدایش نفت از چاه می‌شود. محققان این نانوسیال را به‌گونه‌ای طراحی کرده‌اند که هم دارای گروه‌های آبدوست و هم آبگریز است.
یک مزیت این روش آن است که نیاز به استفاده از محلول غلیظ نبوده و در نتیجه هزینه کار به شدت کاهش می‌یابد.
این محصول ماحصل تحقیقات بنیادین بوده و در هیچ شرکت نفتی با هدف بهبود استخراج انجام نشده‌است. پژوهشگران در حال انجام آزمون‌های میدانی روی این فناوری هستند تا با یافتن شریک یا سرمایه‌گذار در صنعت نفت و گاز، این تحقیقات را پیش ببرند.
ازدیاد برداشت یکی از حوزه‌های بسیار مهم در میان شرکت‌های نفت و گاز است. در حالت عادی بعد از برداشت بخشی از نفت باید به چاه،آب تزریق شود تا بتوان باقی نفت و گاز را بیرون کشید که این کار به محیط‌زیست آسیب می‌زند. چنین نانوسیالی می‌تواند هزینه استخراج را کاهش داده و کارایی فرآیند را نیز بهبود دهد.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

صرفه‌جویی ۲۵ میلیون دلاری با تولید نانوداروی ضدسرطان

ساخت دستگاه اندازه‌گیری زاویه تماس و کشش بین سطحی در کشور

دهقانی خبر داد: ایجاد بازار ۵۰۰ میلیون یورویی صنعت نفت برای دانش‌بنیان‌ها

سرکار: کاهش بودجه و تشدید تحریم ها از موانع تحقق صادرات یک میلیاردی محصولات نانو است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

  1. رضا پورفرد گفت:

    با سلام
    سایت زیبا و پرمحتوایی دارید.
    کاش منبع خبرها را هم درج کنید که هم یافتن اصل مطالب برای کاربر سایت راحت تر شود و هم با این کار به توسعه اخلاق حرفه ای در حوزه خبر کمک کنید.
    من منبع بعضی از خبرهای شما را در سایت های دیگر پیدا می کنم.
    مثل همین خبر که اصل آن را در اینجا یافتم: http://news.nano.ir/1/55795
    موفق باشید

سرخط خبرها