جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

دستیابی محققان علوم دامی کشور به دانش فنی تولید خوراک دام از سرشاخه نیشکر

نسخه قابل پرینت
کد خبر:6367
یکشنبه، ۷ شهریور، ۱۳۹۵ | 13:46

دستیابی محققان علوم دامی کشور به دانش فنی تولید خوراک دام از سرشاخه نیشکر

پژوهشگران علوم دامی ایرانی پس از سیزده سال تلاش، به دانش فنی تولید خوراک دام از سرشاخه نیشکر دست یافتند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر رضایی رییس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور در نشستی خبری به مناسبت هفته دولت در خصوص دستاوردها و تجاری سازی برخی طرح های تحقیقاتی اظهار داشت: محققان این موسسه پس از ۱۳ سال تلاش به دانش فنی تهیه خوراک دام از سرشاخه نیشکر دست یافتند.

وی افزود: به تازگی با راه اندازی آزمایشی نخستین واحد تولیدی در دزفول، این دانش عملیاتی و تجاری سازی شد.

رضایی با اشاره به اینکه پژوهشگران این موسسه توانسته اند یکی از جدیدترین دستاوردهای تحقیقاتی را با عنوان دانش فنی تولید خوراک دام از بقایای عمل آوری شده برگ و سرشاخه نیشکر را اجرایی کنند، افزود: واگذاری دانش فنی این تکنولوژی در یک فرآیند تجاری سازی به صورت قرارداد رسمی از سوی موسسه علوم دامی کشور به شرکت جهاد نصر انجام شده است.

رییس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور همچنین با اشاره به اینکه ظرفیت تولید این واحد سالانه حدود۴۰۰۰ تن در یک شیفت کاری است فاز بعدی پروژه را به ظرفیت بیش از۱۰۰ هزار تن در سال با سرمایه گزاری بخش خصوصی درحال برنامه ریزی اعلام کرد.

 وی با بیان اینکه سالانه حجم عظیمی از بقایای برگ و سرشاخه نیشکر با بیش از ۲ میلیون تن پس از برداشت محصول نی در مزارع باقی مانده و به عنوان یک عامل مزاحم، مانع از انجام عملیات زراعی می‌شود ، افزود: کشاورزان برای سهولت در کار با آتش زدن آن خسارت های زیست محیطی فراوانی را وجود می آوردند.

رضایی یادآور شد: ساخت این کارخانه در صفی آباد دزفول موجب از میان رفتن مشکلات زیست محیطی و تامین بخشی از خوراک دام می شود.

رییس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور یادآور شد: برای دستیابی به روش های ساده و عملی استحصال و کاربرد بهینه سرشاخه نیشکر در تغذیه دام یک موضوع ضروری است زیرا سرشاخه نیشکر دارای ارزش غذایی قابل توجهی بوده به نحوی که پروتیین خام و انرژی زایی آن نسبت به کاه غلات بسیار بالا بوده و می توان آن را در ردیف علوفه های نسبتا خوب دسته بندی کرد.

وی با اشاره به اینکه در اثر عدم استفاده و یا سوزاندن سرشاخه نیشکر، سالانه حدود ۹۰۰ هزارتن ماده خشک علوفه حاوی حدود ۴۹ هزارتن پروتئین خام و حدود ۴۸۰ هزار تن مواد مغذی قابل هضم از دست می رود، تبدیل آن را به فرآورده های با ارزش دامی یکی از دستاوردهای بزرگ این کار پژوهشی نام برد.

 

مطالب مرتبط

در دانشگاه تهران ساخته شد: رقیق کننده‌های انجماد اسپرم بر پایه نانوذرات

کشت نخستین نیشکر تراریخته جهان در برزیل

عضویت دو استاد ایرانی در کمیته مشورتی سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد

طرح “سنتز نژادهای بز شیری ” در کشور رونمایی شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها