پنج شنبه، ۳۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 18 April , 2024

همکاری محققان بین‌المللی در برپایی کنگره جندی‌شاپور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:63
دوشنبه، ۶ اردیبهشت، ۱۳۹۵ | 13:50

همکاری محققان بین‌المللی در برپایی کنگره جندی‌شاپور

۴۴۰۲۷رییس دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول با اعلام آغاز فراخوان برگزاری کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور گفت: در این کنگره بر پیشینه علمی شهر و دانشگاه جندی‌شاپور که کمتر مورد‌ توجه قرار گرفته است، تأکید خواهد شد.

دکتر محمدرضا عصاری با اشاره به حضور در کارگروه تاریخ تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی در دفتر دکتر علی‌اکبر ولایتی، رییس کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور، اظهار کرد: در جلسه موضوعات جلسه اصلی کمیته هماهنگ علم و فرهنگ کارشناسی و بررسی شد.

وی با بیان این‌که تأکید این کمیته بر اجرایی شدن کنگره جندی‌شاپور است، گفت: در این جلسه عنوان شد که حوزه‌های پزشکی ملموس‌تر هستند؛ اما بحث انتقال دانش از خود شهر و دانشگاه جندی‌شاپور به دنیا مغفول مانده و کمتر به آن پرداخته‌ شده است؛ در واقع وقتی صحبت از جندی‌شاپور می‌شود، در ذهن مردم جنبه پزشکی آن بیشتر تداعی پیدا می‌کند.

رییس دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول ادامه داد: این در حالی است که شهر و دانشگاه جندی‌شاپور نقطه انتقال دانش به دنیا بوده و این موضوع که ما در دنیا منشأ ترویج علم بوده‌ایم، کمتر مورد توجه قرار گرفته است؛ در این کنگره تأکید خواهد شد که این ویژگی برجسته‌تر و به زاویه‌های علمی دانشگاه جندی‌شاپور باستان و شهر جندی‌شاپور توجه بیشتری شود تا مردم دنیا با مهد علم و تمدنی که در این منطقه وجود داشته است، آشنا شوند.

عصاری تصریح کرد: این نکته اصلی و راهبردی در جلسه کمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی منعکس شد تا بتوانیم علاوه بر موضوعاتی که در ذهن مشهود است، موضوعاتی را که به پیشینه علمی باز می‌گردد نیز مطرح کنیم.

وی با بیان این‌که فراخوان این کنگره بر روی سایت دانشگاه نیز قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: جلسه‌ای با حضور معاون سازمان میراث فرهنگی، مدیرکل میراث فرهنگی استان و فرماندار ویژه دزفول برگزار خواهد شد که طی آن هماهنگی اولیه‌ای در خصوص شهر و دانشگاه باستانی جندی‌شاپور و ورود عملیاتی میراث فرهنگی به این حوزه انجام خواهد شد تا در سال ۹۵ در زمینه اکتشاف شهر جندی‌شاپور، بیرون‌کشیدن آن از زیر خاک و نمایاندن آن به دنیا و معرفی این تمدن غنی اقدام شود.

رییس دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول زمان برگزاری این کنگره بین‌المللی را نیمه اول دی‌ماه عنوان و تصریح کرد: از اقدامات مهمی که در حال انجام است، جمع‌آوری منابع علمی مرتبط با دانشگاه و شهر جندی‌شاپور در دنیا است که در این راستا با محققانی از کشورهای ترکیه و ایتالیا ارتباط برقرار شده است؛ به احتمال زیاد حدود پنج یا ۶ کشور دنیا که صاحب‌نظرانی در حوزه جندی‌شاپور شناسی دارند، در این کنگره همکاری خواهند داشت.

ایسنا

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها