جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

نخستین شتاب‌دهنده زیست‌فناوری پزشکی کشور افتتاح شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:6203
شنبه، ۶ شهریور، ۱۳۹۵ | 09:54

نخستین شتاب‌دهنده زیست‌فناوری پزشکی کشور افتتاح شد

نخستین شتاب‌دهنده زیست‌فناوری پزشکی کشور  با حضور معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری افتتاح شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران بر اساس اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شتاب‌دهنده «پرسیس» از تیم‌ها و استارتاپ‌های متخصص در حوزه دارو و تجهیزات زیست ‌فناوری پزشکی و طب بازساختی استارت‌اپ‌ها، ایده‌های نوآورانه و طرح‌های فناورانه دارای اولویت ملی حمایت خواهد کرد.

تأمین زیرساخت آزمایشگاه مورد نیاز، آموزش‌های فنی، تجاری‌سازی و تأمین منابع سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها در کنار ارائه مشاوره تخصصی به تیم‌های منتخب در طول دوره شتاب‌ دهی، از دیگر خدماتی است که شتاب‌دهنده پرسیس در اختیار استارتاپ‌ها قرار می‌دهد.

استارتاپ‌ها در انتهای دوره‌های شتاب‌دهی با سازوکارهای مختلفی مثل فروش نهایی محصول و یا سرمایه‌گذاری مشترک، گام مناسب بعدی را بردارند و همچنین استارتاپ‌ها از امکان ارائه و معرفی محصول به سرمایه‌گذاران که غالبا شرکت‌های تولیدکننده محصولات زیست‌فناوری پزشکی هستند، برخوردار خواهند بود.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم رونمایی از این شتاب‌دهنده در پارک فناوری پردیس گفت : تولیدات دارویی و تجهیزات پزشکی دارای ارزش افزوده بالا و سودآوری به طور میانگین چهل درصدی هستند که این امر نقطه‌قوت کشور به منظور حرکت چرخ‌های اقتصاد دانش بنیان و بر مبنای تولیدات فناورانه است.

ستاری با اشاره به توانمندی و ظرفیت‌های عظیم کشورمان در زیست‌فناوری، گفت: خوشبختانه در حوزه زیست‌فناوری، قابلیت‌های منحصر به‌فردی داریم و این حوزه یکی از زمینه‌هایی است که فناوران کشورمان به کمک آن می‌توانند در آینده کسب و کارهای نوین و فناور پرشماری را سامان دهند.

ستاری، خوداتکایی کشور در تولید داروهای زیست‌فناوری را ناشی از جهت‌گیری صحیح بخش‌های علمی و فناوری کشور دانست و گفت: در حال حاضر بیش از ۹۸ درصد داروهای مورد نیاز کشور با تکیه بر توانمندی داخلی تولید می‌شود که بخش عمده‌ای از این اقلام مبتنی بر زیست‌فناوری هستند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری به جایگاه ویژه محصولات زیست‌فناوری در ارزش افزوده و تولید ثروت ملی اشاره کرد و گفت: داروهای بیوتک علاوه بر ارزش افزوده بالا و نقش مهمشان در اقتصاد کشورها، به کاهش هزینه‌های تحمیلی به بیماران نیازمند این داروها کمک می‌کنند؛ به طوری‌که هزینه برخی اقلام دارویی تا میزان یک هفتم نسبت به نوع وارداتی کم‌تر بوده و این امر کاهش دغدغه‌های جدی بیماران در تامین دارو را به همراه داشته است.

ستاری، شرکت‌های فناور پیشرو، دانشگاه‌های توانمند و فعالیت قدیمی‌ترین انجمن علمی کشور در حوزه زیست‌فناوری را از ظرفیت‌های پیشرفت کشورمان در این عرصه عنوان کرد و افزود: تجاری‌سازی محصولات شرکت‌های این حوزه و زمینه‌سازی صادرات آن‌ها یکی از اولویت‌های جدی معاونت علمی و فناوری است بنابراین صادرات محصولات این حوزه به عنوان زمینه‌ساز تحول جدی اقتصادی کشور در رأس اولویت‌های حمایتی قرار دارد.

رییس ستاد توسعه زیست‌فناوری، با اشاره به روند رو به رشد صادرات داروهای زیست فناوری تولیدی به کشورهای خاورمیانه و اروپایی گفت:  توافق‌نامه‌هایی به منظور ایجاد سایت مشترک با کشورهای مالزی و ترکیه و دیگر کشورها صورت گرفته است که بدون پرداخت هزینه‌ و با به اشتراک گذاشتن دانش فنی و سرمایه طرف مقابل در ساخت داروهای بیوتک مشارکت می‌کنیم.

وی افزود: این امر در توسعه و کسب تجربه شرکت‌های داخلی نقش مهمی ایفا می‌کند چراکه عرضه داروهای صادراتی دارای شرایط خاص و نیازمند ضرورت‌هایی چون کارآزمایی و آزمایش‌های بالینی خاص که مشارکت در این عرصه زمینه حضور و تولیدات داخلی و ایجاد ارزش افزوده بالا را ممکن می‌کند.

ستاری همچنین به نقش استان البرز در رشد محصولات زیست فناوری اشاره کرد و گفت: عمده شرکت‌های زیست‌فناوری کشورمان در استان البرز مستقرند و حضور بزرگ‌ترین تجمع شرکت‌های فعال این حوزه در این استان، ظرفیت ویژه‌ای را برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان کشور به وجود آورده است.

گفتنی است شتابدهنده ها  یا accerelator ها برنامه هایی برای کمک به استارتاپ ها و در واقع کاتالیزور کارآفرینی محسوب می‌شوند. شتابدهنده ها معمولا مبلغی به عنوان سرمایه اولیه به هر تیم می دهند و در مقابل درصدی (بین ۱۵ تا ۳۰) از سهام شرکتی که استارتاپ ثبت می‌کند دریافت می‌کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

براساس آیین‌نامه حمایت از نخبگان ایرانی صورت گرفت: اختصاص ۲۰ درصد ظرفیت استخدامی دستگاه ها و جذب اعضای هیئت علمی به نخبگان

فراخوان دوره‌های مشترک پسادکتری علوم پایه بنیاد ملی نخبگان و انجمن‌های علمی تمدید شد

برنامه بنیاد ملی نخبگان برای توسعه علوم پایه با حمایت از ۵۰ پژوهشگر برگزیده پسادکتری

کلیات طرح تأمین مسکن نخبگان تصویب شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها