- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

روش جدید محققان دانشگاهی در کاهش هزینه‌های زیست‌محیطی تصفیه نفت

محققان دانشگاه صنعتی اصفهان با همکاری محققانی از آلمان با ابداع روش جدیدی برای کاهش هزینه‌های زیست محیطی تصفیه نفت ، موفق به تولید نانوذرات آلومینا با کیفیت بالا شدند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران آلومینا یکی از مواد سرامیکی است که به دلیل ارزان بودن هزینه تولید، پایداری حرارتی خوب، سطح ویژه و قدرت اسیدی سطحی بالا و برهمکنش با فلزت واسطه در بسیاری از صنایع و واکنش‌ها مورد توجه واقع شده است.

این ماده به عنوان جاذب سطحی، کاتالیست و کمک کاتالیست در بسیاری از فرایندهای پتروشیمی و تصفیه نفت مورد استفاده قرار می‌گیرد. ابداع روش‌های جدید و پربازده در تولید نانوذرات اکسیدی از جمله نانوذرات آلومینا از اهمیت بالایی برخوردار است.
دکتر غلامحسین محمدنژاد، محقق دانشگاه صنعتی اصفهان و از مجریان این طرح، هدف این پروژه را تولید نانوذرات با کیفیت آلومینا با استفاده از مواد اولیه خالص‌سازی دانست و در خصوص مزایای روش استفاده شده در این طرح افزود: واکنش مورد استفاده در این طرح برای تولید نانوذرات آلومینا در زمان و دمای پایینی انجام می شود و هزینه تولید و آلودگی زیست محیطی انجام این فرایند نسبت به فرایندهای مشابه کمتر است.
در این طرح تلاش شده با استفاده از پیش ماده با خلوص بالا و ایجاد شرایط بهینه تولید، خواص نهایی نانوذره تولیدی از قبیل مساحت سطح به شرایط بهینه برسد. به این منظور از پیش ماده های مولکولی الکوکسیدی از جمله آلومینیم ایزوپروپوکسید و آلومینیم متوکسی اتوکسید، که به راحتی می توان آنها را از ضایعات آلومینیوم تهیه و خالص‌سازی کرد، استفاده شده است که می تواند تأثیر زیادی در خلوص ماده نهایی داشته باشد.
همچنین در راستای تأمین شرایط ساده واکنش، از انجام مراحلی از قبیل صاف کردن، شست وشوی مکرر، حلال های آبی و آلی غیرسبز و استفاده از قالب ها اجتناب شده است تا محصول نهایی با مساحت سطح، حجم حفره و خلوص بالایی تولید شود.
این تحقیقات حاصل تلاش های دکتر غلامحسین محمدنژاد عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و محققانی از FSU-Jena کشور آلمان است.
نتایج این طرح پژوهشی در نشریه DaltonTransactions به چاپ رسیده است. این مقاله بخشی از طرح پژوهشی حمایت شده از سوی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران ایران است.

انتهای پیام