جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

رییس دانشگاه شیراز: تب فناوری گرفته‌ایم/مسببان توسعه بی‌رویه دانشگاه‌ها امروز پاسخگو باشند

نسخه قابل پرینت
کد خبر:6169
شنبه، ۶ شهریور، ۱۳۹۵ | 10:33

رییس دانشگاه شیراز: تب فناوری گرفته‌ایم/مسببان توسعه بی‌رویه دانشگاه‌ها امروز پاسخگو باشند

رییس دانشگاه شیراز گفت: هر از گاهی در کشور تب برخی موضوعات را می‌گیریم ؛ الان تب فناوری گرفته‌ایم و این موضوع سبب شده است که به علوم پایه بی‌تفاوت باشیم.

به گزارش دیده‌بان علم ایران  دکتر مجید ارشاد در كنفرانس سالانه فيزيك ايران که  يكم تا چهارم شهريورماه امسال با حضور اساتيد، دانشجويان تحصيلات تكميلي ، پژوهشگران و متخصصان فيزيك و مهندسي از دانشگاه ها ، مراكز پژوهشي و صنايع سراسر كشور در دانشگاه شيراز برگزار شد، همچنین با اشاره به گرايش و توجه كنوني جامعه به مقوله فناوري گفت: علوم پايه منشا اصلي علوم كاربردي هستند و از اين رو، نياز است كه انسان هاي عاشق، كوشا و پرتلاش در زمينه علوم پايه فعاليت كنند و به نظريه پردازي بپردازند.

وي خاطرنشان كرد : گاهی به خاطر اجبار خانواده ها، گاهی به خاطر فضاي اجتماعي و يا جاذبه هاي مالي انتخاب رشته صورت مي‌گيرد،اما بايد براي اين وضعيت فكري كرد تا به علوم پايه در كشور توجه بيشتري صورت گيرد.

ارشاد گفت: بايد توجه داشت پيشبرد علوم پايه نيازمند حضور انسان هاي قوي از نظر بنيه علمي است اما در بحث فناوري، افراد با بنيه علمي متوسط نيز قادر به فعاليت هستند.

رئيس دانشگاه شيراز با بيان اين كه برگزاري كنفرانس ها به تقويت شور و نشاط دانشجويان منجر مي‌شود گفت: ما به جامعه اي شاد نيازمنديم چرا كه جامعه غمگين نمي‌تواند منشأ خلاقيت و نوآوري باشد. متأسفانه شاهد هستيم كه در جامعه ما، انتشار غم صورت مي‌گيرد.

ارشاد اظهار كرد: برخورداري از جامعه شاد، نخستين مؤلفه‌اي است كه ما در دست يافتن به توسعه به آن نيازمند هستيم و از اين رو، بايد محيط شاد و با نشاط در جامعه ايجاد شود.

رئيس دانشگاه شيراز گفت: افرادي كه در گذشته مسؤوليت‌هايي برعهده داشته اند و مسبب دوران تاريكي براي كشور بودند، امروز بايد پاسخگو باشند.

ارشاد افزود: اين افراد به جاي پاسخگويي درباره اين عملكرد سياه خود، هنوز دنبال فعاليت‌هايي هستند كه ملت را به بيراهه بكشانند.

رئيس دانشگاه شيراز با انتقاد از آنچه گسترش بي‌رويه و بدون استاندارد دانشگاه‌ها در دولت قبل خواند گفت: نتيجه اين وضعيت، سلب اعتماد مردم و دانشجويان بوده است چرا كه دانشجويان در دانشگاه ها حضور يافتند اما خدمات علمي و آموزشي شايسته و استانداردي به آنها ارائه نشد.

وي افزود: پيشرفت كشور زماني به دست مي آيد كه به سرمايه هاي انساني بها داده شود و به آنها دروغ نگوييم همچنانكه دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي در دولت قبل به شكل بي رويه توسعه يافتند و خدمات علمي شايسته اي ارائه ندادند.

ارشاد ادامه داد: كار فرهنگي با شعار انجام نمي‌شود بلكه بايد عملياتي باشد و دانشگاه شيراز، نقش بي بديلي در اين حوزه و نيز توسعه علمي و سياسي كشور داشته است.

رئيس دانشگاه شيراز در بخش ديگري از سخنانش اظهار داشت: دانشگاه شيراز و به ويژه بخش فيزيك آن آمادگي دارد كه با صنعت كشورمان همكاري داشته باشد و هم اكنون نيز با بسياري از دستگاه هاي اجرايي مانند صنعت نفت و دفاعي همكاري دارد.

وي گفت: بخش فيزيك دانشگاه شيراز يكي از بخش هاي مهم دانشگاه هاي كشور محسوب مي‌شود و اساتيد برجسته و دانشجويان تحصيلات تكميلي در اين بخش در حال فعاليت هستند، بنابراين اين آمادگي از طرف بخش فيزيك دانشگاه شيراز براي پژوهش در زمينه هاي موردنياز صنعت وجود دارد.

وي افزود: هم اكنون اساتيد بخش فيزيك دانشگاه شيراز به صورت فردي با صنعت در ارتباط هستند اما تفاهم نامه اي بين صنعت و بخش فيزيك دانشگاه بسته نشده است و ما از صنايع مي خواهيم براي سازمان‌دهي هرچه بيشتر اين امور، با دانشگاه تعامل داشته باشند.

رئيس دانشگاه شيراز ادامه داد: همكاري هاي بين دانشگاه و صنعت بايد بيشتر شود و اين مستلزم فرهنگ سازي و شكيبايي هرچه بيشتر صنعت كاران ما است چراكه بازده در پژوهش هاي علمي زمان بر اما همراه با توليد فناوري خواهد بود.

ارشاد بيان كرد: فيزيك علمي است كه در تمام زواياي زندگي بشر دخيل است و مي تواند مرزهاي دانش و فنّاوري را گسترش دهد و دانشگاه شيراز در توليد دانش و گسترش فنّاوري گام هاي مهمي برداشته و براي مثال در حوزه ليزر و صنايع الكترونيك قراردادهاي خوبي داريم كه نياز است گسترش يابد.

وي اضافه كرد: توافق هاي بين المللي اخير به دانشگاه ها اين امكان را براي جذب فناوري هاي نو ايجاد كرده است و اين يك نياز جدي محسوب مي شود كه كشورها بايد با جهان پيرامون خود تعامل داشته باشند و اين كاركرد در دانشگاه ها به صورت تعاملات علمي ديده مي شود.

ارشاد در پايان با اشاره به تعامل دانشگاه شيراز با دانشگاه هاي جهان تصريح كرد: با دانشگاه هاي آلمان و انگلستان تفاهم نامه هاي خوبي منعقد كرده ايم كه بتوانيم در اموري مانند نفت، صنايع نظامي، ترافيك شهري، آب و خشك سالي از تجربه هاي علمي آن ها استفاده كنيم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پژوهشگران جوان برجسته علوم پایه کشور در سال ۱۴۰۲ معرفی شدند

برنامه بنیاد ملی نخبگان برای توسعه علوم پایه با حمایت از ۵۰ پژوهشگر برگزیده پسادکتری

دستاورد جالب محققان دانشگاه شیراز: ترمیم شکستگی بال پرندگان با استخوان سگ و گوسفند

استاد دانشگاه شیراز به‌ عنوان دانشمند جوان آکادمی علوم جهان معرفی شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها