شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

سهم مقالات بین‌المللی محققان ایرانی از کل مقالات کنفرانسی، به یک ششم کاهش یافت

نسخه قابل پرینت
کد خبر:6084
چهارشنبه، ۳ شهریور، ۱۳۹۵ | 08:54

سهم مقالات بین‌المللی محققان ایرانی از کل مقالات کنفرانسی، به یک ششم کاهش یافت

رییس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: کمیت تولید علم ایران در سال ۲۰۱۵ نسبت به ۲۰۱۴ ، ۱۱٫۵ درصد رشد داشته است اما با وجود رشد کمی تولید علم کشور،‌ شاهد کاهش سهم مقالات بین‌المللی محققان ایرانی از کل مقالات کنفرانسی هستیم.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر دهقانی در نشست خبری که در دانشگاه بوعلی سینا برگزار شد افزود: براساس اطلاعات داده‌های پایگاه استنادی وب آو ساینس در دوم شهریورماه سال جاری و مقایسه کمیت تولید علم ۲۵ کشور برتر دنیا در این شاخص طی سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ ، ایران از لحاظ رشد کمیت تولید علم در سال ۲۰۱۵ نسبت به ۲۰۱۴ با یک پله صعود به جایگاه دوم دست یافت.

وی با تاکید بر این که ۲۵ کشور دنیا دارای بیشترین میزان کمیت تولید علم هستند اظهار کرد: این کشورها شامل آمریکا، چین، انگلستان، آلمان، ژاپن، فرانسه، ایتالیا، کانادا، هند، استرالیا، اسپانیا، کره جنوبی، برزیل، هلند، روسیه، سوئیس، ترکیه، لهستان، ایران، سوئد، تایوان، بلژیک، دانمارک، اسکاتلند و اتریش است.

دهقانی اضافه کرد: ایران در سال ۲۰۰۰ تنها یک دهم درصد تولید علم جهان را در اختیار داشته که این میزان در سال ۲۰۱۰ به ۱٫۱ درصد، در سال ۲۰۱۵ ، ۱٫۴ درصد و در سال ۲۰۱۶ ، ۱٫۸ درصد رسیده است.

رییس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام میزان تولیدات علم ایران را در سال ۲۰۱۴، ۳۱ هزار و ۹۳۱ مدرک ذکر کرد و گفت: این میزان در سال ۲۰۱۵ ، به ۳۵ هزار و ۶۱۶ مقاله رسیده است.

به گفته دهقانی، این عدد نشان می دهد که رشد کمیت تولید علم ایران در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال ۲۰۱۴ ۱۱٫۵ درصد داشته است.

وی با تاکید بر این که تعداد کل مقالات ایران که در کنفرانس‌های بین‌المللی ارائه شده است کاهش یافته،‌ خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۱۰ به ازای هر ۱۰۰ مقاله محققان ایرای ارائه شده، حدود ۲۵ درصد، به کنفرانس‌های بین المللی ارائه شده که این میزان در سال ۲۰۱۵ به ۴ درصد کاهش یافته است.

دهقانی ا بیان اینکه هرچند که ایران از لحاظ رشد تولیدات علمی روند رو به رشدی داشته است اضافه کرد: این در حالی است که به دلیل مشکلات ایجاد شده در عرصه بین‌المللی، تعداد مقالات دانشمندان ایرانی در کنفرانس‌های جهانی کاهش یافته است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

فراز و فرود یک استعفای تاریخی در تحقیقات نظام سلامت ایران

دکتر منصوری: سرانه بودجه تحقیقاتی در ایران کمتر از دو درصد کشورهای پیشرو است! جلب خوشایند مسوولان با آمار گزینشی، مشکلات بخش پژوهش را بیشتر می کند

«مشق علم» در دولت خاتمی چگونه به «سرقت علمی» در دولت های بعد رسید؟

در گزارش ستادراهبری نقشه جامع علمی مطرح شد:ایران جزو پنج کشور برتر جهان در رشدکارآفرینی/اشتغال ۳۰۰هزار نفر در شرکتهای دانش‌بنیان/پیشنهاد طراحی ارز دیجیتال ایرانی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها