پنج شنبه، ۳۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 18 April , 2024

پایگاه نوار مغزی ایرانی‌ها، هفتمین در دنیاست

نسخه قابل پرینت
کد خبر:6064
سه شنبه، ۲ شهریور، ۱۳۹۵ | 12:08

پایگاه نوار مغزی ایرانی‌ها، هفتمین در دنیاست

نخستین پایگاه داده نوار مغزی کمّی آسیا توسط محققان دانشگاه های تبریز، علوم پزشکی تبریز، صنعتی سهند، خوارزمی و شهید بهشتی تهیه می‌شود.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر محمد علی نظری، مجری طرح ” تهیه پایگاه داده الکتروآنسفالوگرافی کمّی برای افراد ایرانی” از دانشگاه تبریز در این ارتباط با تاکید بر اینکه در دنیا شش پایگاه داده نوار مغزی کمّی وجود دارد که از این تعداد ۴ پایگاه داده فعال است، گفت: با این پروژه تعداد این پایگاه های داده به هفت می‌رسد.
عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز، در ادامه با اشاره به این که این کار نخستین مورد ساخت آن در آسیا است، افزود: نرم افزار امریکایی آن با قیمت ۱۲۰ میلیون ریال وجود دارد، بنابراین سعی شده همانند این نرم‌افزار را با مطالعه بر روی افراد ایرانی طراحی کنیم و در حال حاضر نیز نرم افزار تهیه و الگوریتم‌های آن نوشته شده است و در حال گرد آوری داده‌ها هستیم.
وی، اضافه کرد: در این پروژه با ثبت امواج مغزی افراد بهنجار به عنوان گروه نورم، شاخص‌های الکتروآنسفالوگرافی کمّی محاسبه می شود، تا پایگاه داده نوار مغزی کمّی برای افراد ایرانی را داشته باشیم.
نظری، اضافه کرد: نوار مغزی در واقع اطلاعات کیفی را به پزشک می‌دهد تا بر اساس آن به تشخیص بپردازد اما امروزه در حوزه علوم اعصاب شناختی با استفاده از الگوریتم‌هایی، نوار مغزی را تحلیل کمّی می کنند تا به شاخص‌هایی دستیابی داشته باشند.
عضو هیات علمی دانشگاه تبریز اضافه کرد: با این روش شرایطی فراهم می‌شود تا افرادی که نوار مغزی آنها ثبت می‌شود با این پایگاه داده بومی مقایسه شده، به مشکلاتشان پی برده شود و روش درمانی لازم برای آنها به کار برده شود. در واقع، این کار الگویی می‌دهد تا مدل سیگنال‌های فرد سالم مشخص شود.
نظری درباره کاربرد این نرم افزار بیان کرد: علاوه بر تحلیل نوار مغزی و کمک به تشخیص اختلالات نورولوژیک و روان شناختی، در هر موردی که نیاز به تحلیل سیگنال‌های مغزی است این پایگاه داده، کاربرد دارد. فاز نخست این پروژه در تبریز در حال انجام است و پس از آن برای کل کشور انجام می‌شود.
این پروژه توسط دکتر محمدعلی نظری، عضو هیات علمی دانشگاه تبریز به عنوان مجری طرح و با همکاری دکتر موسی شمسی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی سهند تبریز، دکتر سعید چار سوی، دکتر علی رضا شفیعی و دکتر حسن شاهرخی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دکتر حمید رضا حسن آبادی، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی و امیر حسین قادری، دانشجوی دکتری علوم اعصاب شناختی دانشگاه تبریز و محمد رستمی، دانشجوی دکتری روانشناسی شناختی دانشگاه شهید بهشتی در حال انجام است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

فراخوان حمایت از طرح‌های پژوهشی علوم شناختی

ارائه آخرین یافته‌های نقشه‌برداری مغز در کنگره بین‌المللی علوم اعصاب

ساخت “سیستم پایش میزان اکسیژن مغز در عمل‌های جراحی قلب باز “

گامهای محققان کشور در توسعه ریزسیستم‌های قابل کاشت در بدن

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها