جمعه، ۷ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Friday, 26 April , 2024

طراحی سامانه سنجش توانایی بیداری رانندگان در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:6062
سه شنبه، ۲ شهریور، ۱۳۹۵ | 11:47

طراحی سامانه سنجش توانایی بیداری رانندگان در کشور

طبق آخرین آمار منتشر شده سازمان بهداشت جهانی در ایران هر سال هزینه سوانح رانندگی شش درصد درآمد ناخالص ملی کشور است که رقم بسیار بالایی است، از این رو محققان کشور سامانه‌ای را برای سنجش شناختی توانایی بیداری رانندگان طراحی کردند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران علی نحوی مجری طرح “طراحی و پیاده‌سازی سامانه سنجش شناختی توانایی بیداری جهت صدور جواز صلاحیت رانندگی حرفه‌ای” که توسط ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی حمایت می‌شود، درباره این طرح بیان کرد: در کشور ما حدود ۳۷ درصد تصادفات منجر به فوت جاده‌ای به علت خواب آلودگی رانندگان است. از آن جا که سقف ساعات رانندگی مجاز توسط بسیاری از رانندگان رعایت نمی‌شود و بعضا دچار محرومیت از خواب یا اختلال خواب هستند، خواب آلودگی راننده آمار حوادث رانندگی کشور را افزایش قابل ملاحظه ای داده است.
نحوی ادامه داد: با انجام این طرح، سامانه تایید توانایی بیدار ماندن رانندگان در شبیه ساز رانندگی ایجاد می‌شود تا افرادی که مشکل بیدار ماندن دارند، در زمان صدور مجوز فعالیت یا تمدید گواهینامه، غربالگری شوند.
وی درباره هدف انجام این پروژه بیان کرد: با انجام این پروژه بر اساس ترکیبی از علوم بین رشته‌ای واقعیت مجازی، طب کار، علوم شناختی و روانشناسی توانایی بیدار ماندن افراد در حین رانندگی تشخیص داده شود. از حسگرهای مختلف دستگاه شبیه ساز رانندگی مانند زاویه پدال‌ها، موقعیت غربیلک فرمان، موقعیت در جاده، سرعت، شتاب، ردیاب چشم، تصویر صورت، نوار عضله و نوار مغزیدر این طرح استفاده می شود.
نحوی با بیان اینکه این طرح با مشارکت دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه آزاد، دانشگاه رازی و دانشگاه علوم انتظامی انجام می‌شود، گفت: طرح در مرحله پایلوت است و بزودی با همکاری محققان همکار، آزمایش بر روی داده‌های اصلی را آغاز خواهیم کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی درباره سابقه تحقیقات بر روی خواب آلودگی رانندگان در کشور ابراز کرد: تحقیقات مختلفی در این زمینه در کشور انجام شده است، اما این طرح نخستین پژوهش جامع صلاحیت سنجی توانایی بیدار ماندن رانندگان با استفاده از انواع مختلف حسگرها با رویکرد بین رشته‌ای و بین دانشگاهی است.
وی با اشاره به اینکه این سامانه بیشتر برای رانندگان اتوبوس، کامیون و تاکسی بین شهری کاربرد دارد، گفت: با آزمایش هایی که بر روی برخی رانندگان حرفه‌ای در شبیه‌ساز انجام شد، آنان پس از به خواب رفتن، تصادف را در شبیه ساز رانندگی تجربه و اذعان کردند که فاصله بین مرگ و زندگی به صورت باورنکردنی بسیار باریک است؛ واقعیت تلخی که هیچ گاه قبلا مورد توجه آنها قرارنگرفته بوده است.

انتهای پیام

 

انتهای پیام

مطالب مرتبط

خطری بسیار جدی: فعالیت بدنی ۵۵ درصد ایرانی ها از سطح «حداقل» هم کمتر است!

انتقاد سازمان بهداشت جهانی از ارائه دوز سوم واکسن فایزر

۳۶ درصد جمعیت مبتلایان کووید- ۱۹ در ۱۸ شهر کشور، «بدون علامت» و در حال انتشار ویروس

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت خود را قرنطینه کرد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها