جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

نخستین سمینار شیمی کاربردی ایران برگزار شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:6038
سه شنبه، ۲ شهریور، ۱۳۹۵ | 10:29

نخستین سمینار شیمی کاربردی ایران برگزار شد

نخستین سمینار شیمی کاربردی ایران با حضور متخصصان، اساتید و دانشجویان این حوزه به میزبانی دانشگاه تبریز آغاز بکار کرد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر محمد مقدم واحد، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز در آیین افتتاحیه این سمینار ضمن معرفی اجمالی ظرفیت ها و دستاوردهای این دانشگاه در عرصه های مختلف گفت: دانشگاه تبریز در سال های اخیر در بسیاری زمینه ها روند رو به رشدی داشته است که از آن جمله می توان به  قرار گرفتن در رتبه های برتر کشوری و نیز انتخاب چند تن از اساتید دانشگاه از جمله اساتید دانشکده شیمی به عنوان دانشمندان برتر جهان، اشاره کرد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز در ادامه با تاکید بر اینکه برای دانشگاهیان دانشگاه تبریزمایه افتخار است که نخستین سمینار شیمی کاربردی ایران در این دانشگاه برگزار می شود، افزود: باید از برگزار کنندگان و دست اندرکاران این سمینار، به ویژه اساتید و دانشجویان دانشکده شیمی و به خصوص انجمن شیمی ایران که حامی و پشتیبان این سمینار بودند قدردانی کرد.
دکتر مقدم واحد یادآور شد: دانشمندان کشورمان در تولید علوم جدیدی که در مرزهای دانش هستند، وضعیت خوبی دارند ولی از نظر تولید فناوری و تبدیل علم به محصول به مرحله ابده آل نرسیده اند و برگزاری چنین سمینارها و همایش هایی در راستای کاربردی شدن تولید علم موثر خواهد بود.
دبیر انجمن علمی شیمی ایران نیز در این آیین با بیان اینکه دانشکده شیمی دانشگاه تبریز در دهه ها و سال های اخیر نقش تعیین کننده ای در رشد و توسعه علم شیمی در کشور داشته است، گفت: این دانشکده همواره همکاری نزدیکی با انجمن های علمی داشته و از برگزاری سمینار، همایش و نشست های مختلف انجمن شیمی ایران حمایت کرده است.
دکتر محمدعلی زلفی گل در ادامه با تاکید بر اینکه اساتید و دانشجویان دانشکده شیمی این دانشگاه همواره به عنوان الگو و نمونه برای سایر دانشگاه های کشور بوده اند، افزود: اخیرا نیز با حمایت دانشکده شیمی دانشگاه تبریز کمیته شیمی کاربردی در این انجمن تشکیل شده که برگزاری نخستین سمینار شیمی کاربردی ایران در دانشگاه تبریز یکی از ثمرات آن است.
وی با اشاره به ساختار انجمن علمی شیمی تصریح کرد: در حال حاضر در دبیرخانه انجمن علمی شیمی ایران ۱۵ کمیته از جمله نفت، گاز، تجهیزات، تجزیه، عالی، معدنی، آموزش، کاربردی و … تشکیل شده و هم اکنون با کمک و حمایت اساتید و دانشجویان این رشته و به خصوص اعضای این انجمن روند رو به رشد را سپری می شود و هر ساله بیش از ۱۲ سمینار، همایش، کنگره و نشست تخصصی در حوزه های مختلف علوم شیمی در دانشگاه ها و مراکز مختلف علمی برگزار می شود.
دکتر زلفی گل اضافه کرد: برای اینکه کشور از خام فروشی نجات یابد بایستی بخش عمده تولید علم در دانشگاه ها سمت و سوی داشته باشد.
دکتر محمود زارعی، دبیر نخستین سمینار شیمی کاربردی ایران نیز در این سمینار گفت: پس از فراخوان سمینار، بیش از ۳۰۰ مقاله به دبیرخانه این سمینار ارسال و طی چند مرحله داوری و با دقت نظر داوران، در نهایت تعداد ۲۳۷ مقاله پذیرش شد که از این تعداد ۳۲ مقاله به صورت سخنرانی و ۲۰۵ مقاله نیز در قالب پوستر در طول دو روز برگزاری سمینار ارایه خواهد شد.
به گفته وی، شیمی کاتالیست، شیمی و فناوری پلیمر، صنایع شیمیایی و نوآوری های صنعتی، شیمی و صنایع دارویی، فیتوشیمی، کاربرد شیمی در صنایع غذایی، تصفیه آب و پساب، شیمی و فناوری رنگ، کاربرد شیمی در انرژی های تجدید پذیر، کاربرد شیمی در حفاظت محیط زیست، کاربرد نانو فناوری در صنایع شیمیایی، شیمی صنایع نفت و پتروشیمی، الکتروشیمی صنعتی و خوردگی، شیمی و فناوری چرم، مدل سازی و شبیه سازی فرایندهای شیمیایی، ایمنی در شیمی و صنایع شیمیایی و … از جمله محورهای اصلی این سمینار است.
تجلیل از خانواده مرحوم دکتر نظام الدین دانشور، استاد برجسته دانشکده شیمی دانشگاه تبریز و یکی از دانشمندان یک درصد برتر جهان، دکتر زلفی گل، دبیر انجمن شیمی ایران، دکتر علی اکبر خاندار، رییس دانشکده شیمی دانشگاه تبریز و دکتر محمود زارعی، دبیر اولین سمینار شیمی ایران  از جمله برنامه های افتتاحیه این سمینار بود.

 

انتهای پیام

مطالب مرتبط

با درگذشت استاد برجسته شیمی دانشگاه تبریز: پیرمرد کوله به پشت دانشکده کشاورزی از غم فقرا آسود

ساخت سل‌های پیل‌های سوختی بورهیدریدی در دانشگاه تبریز

اختراع دستگاه ایجاد سوختگی در پوست در دانشگاه تبریز!/ نوآوری در خدمت شکنجه حیوانات!؟

افزایش ماندگاری مواد غذایی با فیلم‌های نانوکامپوزیتی زیست تخریب محققان کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها