جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

کنفرانس «رویارویی علوم قدیم و جدید در عصر قاجار» برگزار می شود

نسخه قابل پرینت
کد خبر:581
چهارشنبه، ۵ خرداد، ۱۳۹۵ | 14:38

کنفرانس «رویارویی علوم قدیم و جدید در عصر قاجار» برگزار می شود

کنفرانس «رویارویی علوم قدیم و جدید در عصر قاجار» در روزهای شنبه و یکشنبه ۸ و ۹ خرداد ماه در پژوهشکدۀ تاریخ علم دانشگاه تهران برگزار می شود.

به گزارش دیده بان علم ایران، دكتر امير محمد گميني پژوهشگر تاريخ علم درباره اين كنفرانس گفت: بر خلاف نظر کسانی که تاریخ علم دوران قاجار را تاریخ انتقال یکجانبۀ دانش از غرب به ایران تصور می‌کنند و نقش جامعۀ علمی بومی را تنها ایستادگی در برابر آن می‌دانند، واکنش علم بومی در این دوران نه همواره به صورت مواجهه و مقابله بوده است و نه می‌توان چهره‌های بارز این علم را مظهر مقاومت جهل در برابر علم دانست.
وي افزود: با همۀ ضعفی که ایران در همۀ زمینه‌ها و از جمله علم، در این دوران به آن دچار بود، هنوز برخی از مراکز علمی فعال بودند و همچنان کار علم را به شیوۀ گذشته ادامه می‌دادند.
دكتر گميني نقش این مراکز و شخصیتهایی که از این مراکز برخاسته‌اند موثر دانست و گفت: نقش فعالی که برخی از شخصيت‌هاي علمي در ورود علم جدید به ایران ایفا کرده‌اند و تصوری که ایشان از علم و نقش اجتماعی و فرهنگی آن داشته‌اند در نحوۀ ورود علم جدید به ایران و در نوع پذیرش و گسترش آن بسیار مؤثر بوده است.
وي درتوضيح هدف همايش گفت:هدف این همایش این است که دور از کلی‌گویی‌های مرسوم، این رابطۀ پیچیده و چندجانبه را از راه مطالعات مستقیم و موردی در چند حوزه بررسی کند تا شاید از این راه بخشی از تاریخ این دوران، که این همه به ما نزدیک و این همه برای ما ناشناخته است، روشن‌تر شود.
دكتر گميني گفت: در اين همايش سعي بر اين است تا وضعيت علومي چون نجوم، فيزيك،رياضي، طب و زيست‌شناسي در دوران قاجار بررسي شود.
این کنفرانس در روزهای شنبه و یکشنبه ۸ و ۹ خرداد ۱۳۹۵، ازساعت ۱۸:۳۰- ۱۵ در پژوهشکده تاریخ علم واقع در خيابان انقلاب، خيابان قدس، خيابان بهنام، شماره ۲۳، طبقه ۵ برگزار خواهد شد. حضور در این کنفرانس رایگان و برای تمام علاقمندان آزاد است.
انتهای پیام

 

مطالب مرتبط

نقدی بر «مسئله علم و علم انسانی در دارالفنون عصر ناصری»/ روایت متفاوت ابراهیم توفیق و رضا منصوری از زمینه‌های شکل‌گیری و نقش دارالفنون

این هم شد فیزیک؟

از «هایپر میوه» تا «استارتاپ پیچ»؛ غلبه فرهنگ «دست دومی» و «وادادگی زبانی» بر بقالی تا دانشگاه

پیامد ادبیات اقتدارگرایانه در برابر جامعه علمی چیست؟

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها