جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

کشف بقایای ۵۰ هزار ساله مهره‌داران در ایران

نسخه قابل پرینت
کد خبر:5674
سه شنبه، ۲۶ مرداد، ۱۳۹۵ | 13:33

کشف بقایای ۵۰ هزار ساله مهره‌داران در ایران

بقایای ۵۰ هزار ساله مهره‌داران در محدوده معدنی در شهرستان محلات کشف شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، هوشنگ دشتبان، کارشناس ارشد مدیریت اکتشاف وزارت نفت گفت: سال گذشته در جریان برداشت سنگ معدن از معدن دره‌بخاری شهرستان محلات حفره‌ای پیدا شد که حاوی بقایای مهره‌داران بوده است.

وی با بیان اینکه صاحب معدن با مشاهده این فسیل‌ها کار برداشت را متوقف کرده و موضوع را به میراث فرهنگی اطلاع می‌دهد، افزود: میراث فرهنگی استان نیز در تماس با مدیریت اکتشاف وزارت نفت خواهان بررسی این منطقه شد که براین اساس در این معدن حضور یافته و کار جمع‌آوری، شستشو و استحکام‌بخشی را آغاز کردیم.

دشتبان با بیان اینکه فسیل‌هایی از بقایای گونه‌های مختلف از جمله اسب، گاو وحشی، آهو، گوسفندوحشی، جوندگان کوچک و بزرگ، کرگدن، انواع پرندگان و احتمالا پلنگ در این حفره یافت شده است، افزود: براساس یافته‌های موجود به نظر می‌رسد که این منطقه در دوران‌های گذشته علفزاری وحشی با چشمه‌های آب معدنی بوده است که حیوانات چراکننده در آن زندگی می‌کرده‌‌اند.

وی افزود: احتمالا خروج گازهای سمی یا آب آلوده به مواد سمی از این چشمه‌ها باعث تلف شدن حیوانات در این منطقه شده است، پس از آن لاشه این حیوانات در منطقه متلاشی شده و با جاری شدن سیل بقایای حیوانات با توجه به شیب منطقه به سمت این حفره هدایت شده و از بالا به درون این حفره ریخته‌ است.

دشتبان با تاکید براینکه این حفره از اطراف هیچ راهی به درون نداشته و تنها راه ورودی آن از بالا بوده است، اظهار کرد: این حفره به تدریج پر شده و سال گذشته در زمان برداشت سنگ معدن باز شده و فسیل‌های درون آن به بیرون ریخته است.

وی که در حال انجام مطالعاتی در خصوص محتویات این حفره است چنین مجموعه‌ای از فسیل را از نظر نوع و شکل قرارگیری در ایران بی‌نظیر عنوان کرد و گفت: مقرر شده است که در شهرستان محلات موزه‌‌ای تاسیس شده و این فسیل‌ها در موزه قرار داده شوند.

دشتبان پیش بینی کرد با اشاره به اهمیت این منطقه از نظر فسیل‌شناسی این منطقه به عنوان یکی مناطق مهم در حیطه فسیل‌های مهره‌داران مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کشف دو گونه فسیل مرجانی جدید با همکاری دیرینه شناسان ایران و چین

فراخوان گرامیداشت سوم آبان ماه، «روز ملی فسیل»/جمجمه گربه سان منقرض شده مراغه، نماد روز ملی فسیل ۹۷

«انگشت» تاییدی بر کوچ ۱۸۰ هزار سال قبل انسان از آفریقا/عربستان سرسبز ۸۵ هزار سال قبل، مامن انسان مدرن

انسان، ۴۰ هزار سال زودتر از تصور از آفریقا مهاجرت کرده است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها