پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

فهرست ۵۰۰ دانشگاه برتر ۲۰۱۶ اعلام شد: دو دانشگاه ایران در بین رتبه‌های ۳۰۰ تا ۵۰۰

نسخه قابل پرینت
کد خبر:5661
سه شنبه، ۲۶ مرداد، ۱۳۹۵ | 12:38

فهرست ۵۰۰ دانشگاه برتر ۲۰۱۶ اعلام شد: دو دانشگاه ایران در بین رتبه‌های ۳۰۰ تا ۵۰۰

فهرست ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان برای چهارمین سال متوالی بر اساس نظام رتبه‌بندی شانگهای منتشر شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران بر اساس رتبه‌بندی سال ۲۰۱۶ ،دانشگاه هاروارد همچون سال های گذشته رتبه نخست فهرست، دانشگاه استنفورد رتبه دوم و دانشگاه کالیفرنیا – برکلی نیز با یک پله رشد، رتبه سوم جدول را به خود اختصاص دادند. دانشگاه کمبریج و موسسه فناوری ماساچوست نیز رتبه های ۴ و ۵ فهرست را به دست آوردند.

در رتبه بندی سال ۲۰۱۶ شانگهای دو دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در این رتبه بندی حضور یافتند که دانشگاه تهران توانست با کسب رتبه در بازه ۴۰۰-۳۰۱ در جمع ۴۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گیرد و دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در اولین حضور خود در رتبه بندی شانگهای، جایگاهی در بازه ۵۰۰-۴۰۱ در سال ۲۰۱۶ را کسب کرد.

از کشور ترکیه نیز تنها دانشگاه استانبول توانست خود را در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار دهد. این دانشگاه توانست با قرار گرفتن بعد از دو دانشگاه تهران و صنعتی امیرکبیر، رتبه ای در بازه ۵۰۰-۴۰۱ را کسب کند.
در سال ۲۰۱۵ از آسیا ۱۰ دانشگاه در جمع ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار داشت که این تعداد در سال ۲۰۱۶ به ۱۵ دانشگاه افزایش یافت که در این بین دانشگاه توکیو برترین دانشگاه آسیا معرفی شد. این دانشگاه توانست در سال ۲۰۱۶ با کسب رتبه ۲۰ در جمع ۲۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گیرد.
این اولین سالی است که چین و سنگاپور در جمع ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا دارای دانشگاه برتر هستند.

بر اساس اعلام پایگاه استنادی علوم جهان اسلام رتبه‌بندی شانگهای یکی از معتبرترین رتبه‌بندی های جهانی است که نتایج آن توسط دانشگاه شانگهای ژیائوتنگ منتشر می‌شود. این رتبه‌بندی در سال ۲۰۰۳ میلادی در قالب یک پروژه بزرگ در کشـور چیـن و برای اولین بار در دنیا توسط مرکز دانشگاه های تراز اول جهان یعنی دانشگاه شانگهای منتشر شد و همچنین این رتبه بندی به صورت سالانه روزآمد می شود.
شانگهای یکی از سه نظام معتبر رتبه بندی در سطح بین المللی است. کیفیت آموزش، کیفیت اعضای هیات علمی، برونداد پژوهشی و عملکرد سرانه چهار معیار به کار برده شده در نظام رتبه بندی شانگهای است.
منابع گردآوری داده در این رتبه بندی شامل وب سایت های جوایز نوبل، مدال فیلدز، پایگاه های اطلاعاتی و اطلاعات آماری دولتی است. اطلاعات پژوهشی دانشگاه ها نیز از پایگاه استنادی ISI استخراج می شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

در تازه ترین رتبه بندی «یو. اس. نیوز» اعلام شد: حضور ۵۲ دانشگاه ایران در جمع ۲۰۰۰ دانشگاه برتر جهان/دانشگاه تهران در رتبه ۳۲۹ دنیا

حضور ۶۵ دانشگاه ایران در تازه ترین رتبه بندی تایمز/سه دانشگاه علوم پزشکی ایران در جمع ۴۰۰ دانشگاه برتر جهان

دانشمندان در جستجوی تمدن های فرازمینی

تثبیت جایگاه شانزدهم ایران در انتشارات علمی جهان/پیشی گرفتن عربستان از ترکیه در انتشار مقالات برتر

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

  1. سارا گفت:

    چند سالی است نقش دانشگاه شریف کم رنگ شده است که بدلیل افت کیفیت این دانشگاه در چند سال اخیر است. به همین دلیل است که تعداد زیادتری از فارغ التحصیلان این دانشگاه به خارج میروند و از شرایط بد آموزشی و پژوهشی این دانشگاه پا به فرار می گذارند. زیرا آنان به غلط فکر می کنند که وقتی شریف چنین است وای به حال دانشگاههای دیگر. در صورتیکه در واقع دانشگاههای ایرانی دیگری مثل دانشگاه تهران و امیرکبیر هستند که دارای کیفیت بالاتری هستند و به حق نظام های رتبه بندی به این مساله واقف اند.

سرخط خبرها