جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

ترکیب نانوذرات طلا و آنتی‌ژن‌ها برای درمان سرطان و دیابت

نسخه قابل پرینت
کد خبر:5205
سه شنبه، ۱۹ مرداد، ۱۳۹۵ | 08:36

یک شرکت داروسازی با همکاری دانشگاه کاردیف قصد دارند با ترکیب دو فناوری، روشی تازه برای درمان انواع سرطان‌ها و همچنین دیابت ارائه کند. در این پروژه از نانوذرات طلا و نوعی فناوری ایمنی‌درمانی مبتنی بر آنتی‌ژن برای درمان استفاده خواهد شد.

به گزارش دیده بان علم ایران میداتک فارما (Midatech Pharma) یکی از شرکت‌های بین‌المللی در حوزه داروسازی است که روی تجاری‌سازی محصولات دارویی برای درمان سرطان، بیماری‌های ایمنی بدن و انواع مختلف دیگر بیماری کار می‌کند.

این شرکت اخیراً همکاری مشترکی با دانشگاه کاردیف آغاز کرده است تا با دریافت حمایت مالی از بنیاد تحقیقات دیابت به مدت دو سال روی پروژه جدیدی کار کند. در این پروژه که با عنوان « Gold nanoparticles coupled with selective PAMP ligands to deliver antigen specific immunotherapy » تعریف شده برای درمان دیابت از نانوذرات طلا استفاده خواهد شد. همچنین نوعی لیگند نیز برای رهاسازی آنتی‌ژن‌های ویژه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این پروژه، شرکت میداتک از فناوری پلت‌فورمی نانوذرات طلا برای جلوگیری از اثرات ناخواسته سیستم ایمنی بدن استفاده خواهد کرد. معمولاً سیستم ایمنی برعلیه سلول‌های سالم بدن وارد عمل می‌شود که با این کار، مانع تولید انسولین شده و دیابت آغاز می‌شود.

این پروژه با رهبری کولین دایان، استاد رشته دیابت و متابولیسم دانشگاه کاردیف، انجام شده و با حمایت مالی ۴۷۷ هزار دلاری از ابتدای ماه اکتبر ۲۰۱۶ کار این پروژه شروع می‌شود.

جم فیلیپس از مدیران شرکت میداتک می‌گوید: «یکی از کاربردهای نانوذرات طلا در بخش ایمنی بدن است که می‌تواند فرصت‌های تازه‌ای برای درمان ایجاد کند. از این نانوذرات می‌توان برای درمان بیماری‌هایی نظیر دیابت استفاده کرد و همچنین قابلیت به کارگیری در درمان سرطان نظیر سرطان مغز، ریه، پانکراس و رحم را داراست. فناوری میداتک می‌تواند برای درمان انواع مختلف سرطانی مورد استفاده قرار گیرد.»

دایان می‌گوید: « دانشگاه کاردیف مشتاق است تا این همکاری مشترک تداوم یافته و با استفاده از نانوذرات و فناوری انحصاری شرکت میداتک بتوان سلول‌های ایمنی بدن را هدف قرار داد. با این کار بسیاری از بیماری‌های بخش ایمنی بدن قابل درمان بوده و به‌صورت ویژه می‌توان دیابت را درمان کرد. من مشتاق هستم تا فناوری نانوذرات طلا با فناوری ایمنی‌درمانی ویژه آنتی‌ژنی ترکیب شده تا کاربردهای وسیعی برای آن ایجاد شود.»

انتهای پیام

مطالب مرتبط

موفقیت دانشمند ایرانی در ساخت لباس با قابلیت اندازه‌گیری قند خون

تولید موش تراریخته برای کمک به تحقیقات دیابت در پژوهشگاه رویان

نتایج بزرگترین مطالعه ملی «شیوع دیابت در بزرگسالان و اقوام مختلف ایران» اعلام شد: استان یزد در راس شیوع/شیوع ۱۵ درصدی دیابت در بزرگسالان ایران

سن سکته مغزی در ایران ۱۰ سال کاهش یافته است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها