پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

پدر زنبورداری نوین ایران درگذشت

نسخه قابل پرینت
کد خبر:5132
یکشنبه، ۱۷ مرداد، ۱۳۹۵ | 16:53

پدر زنبورداری نوین ایران درگذشت

دکتر نعمت الله شهرستانی، پدر زنبورداری نوین ایران درگذشت.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر نعمت الله شهرستانی استاد زنبورداری در ایجاد، گسترش و آموزش علم نوین زنبورداری که از دهه ۴۰  با تبدیل کندوهای سنتی سبدی به کندوهای مدرن(لانگستروت) تلاش‌های شایسته به عمل آورد و با تالیف کتاب” زنبور عسل و پرورش آن” موجب شد که بسیاری از فعالان و زنبورداران کنونی با خواندن این کتاب پا به عرصه زنبورداری بگذارند و اکنون از زنبورداران مطرح و بنام کشور باشند. این کتاب تاکنون ۱۸بار تجدید چاپ شده است.

در پی درگذشت این استاد فقید مراسم ختمی روز چهارشنبه ۲۰ مردادماه از ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۵ از طرف موسسه تحقیقات علوم دامی کشوردر سالن همایش‌های موسسه در کرج برگزار می شود.

دکتر شهرستانی دوم تیرماه۱۳۰۲ در رشت متولد شد و پس از طی تحصیلات دانشگاهی و اخذ دکتری باغبانی از آلمان فعالیت زنبورداری را در اداره دامپروری آغاز کرد.وی در سال ۱۳۴۴ اولین کندوی سبدی را به لانگستروت تبدیل کرد که اکنون جایگاه عمومی پرورش زنبورعسل در اغلب زنبورستان ها است. از هر کندوی بومی در آن سالها به طور متوسط سه کیلوگرم عسل برداشت می شد که با تبدیل کندوی بومی به مدرن میزان برداشت به ۱۳، ۱۴ کیلوگرم رسید.

دیده بان علم ایران نیز درگذشت پیشگام زنبورداری نوین ایران را به خانواده و علاقمندان استاد و جامعه علوم دامی کشور تسلیت می‌گوید.

انتهای پیام

 

مطالب مرتبط

در دانشگاه تهران ساخته شد: رقیق کننده‌های انجماد اسپرم بر پایه نانوذرات

دومین همایش بزرگ زنبورداری و زنبوردرمانی برگزار شد

دستیابی محققان علوم دامی کشور به دانش فنی تولید خوراک دام از سرشاخه نیشکر

حمایت از ۵ طرح پژوهشی جدید علوم دامی و شیلات تصویب شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها