پنج شنبه، ۶ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Thursday, 25 April , 2024

کاهش ۵ درصدی مصرف برق خانگی با آموزش دختران

نسخه قابل پرینت
کد خبر:5116
سه شنبه، ۱۹ مرداد، ۱۳۹۵ | 07:39

محققان دانشگاه استنفورد طی یک برنامۀ آموزشی برای دختران در آمریکا در زمینۀ بهینه سازی مصرف انرژی پی بردند که آگاهسازی این دختران تغییرات بسیاری بر روی رفتار آنها در زمینۀ مصرف صحیح انرژی داشته است.

به گزارش دیده بان علم ایران بزرگسالان بیش­ترین تأثیر را در هدایت و مدیریت جهان دارند، اما محققان دریافتند که با مشارکت دادن کودکان در طرح­ های تحقیقاتی، نظریه ­ها و تئوری­ های رفتاری، آن ­ها می ­توانند نقش بیشتری از آنچه تصورمی ­شود، ایفا کنند.

نتایج این بررسی که در تاریخ ۱۲ جولای ۲۰۱۶  در مجلۀ “Nature Energy منتشر شد، نشان می ­دهد؛ آموزش این دختران در انجام رفتارهای صحیح در زمینۀ میزان مصرف انرژی تغییرات مثبتی برروی  آن­ها و خانواده­ هایشان در این زمینه داشته است.

شرکت­ کنندگان که متشکل از ۳۰ گروه از دختران بودند در برنامه ­ای با عنوان “آموزش دختران در زمینۀ محیط­ زیست و انرژی” (GLEE) شرکت کردند که این برنامه دارای پنج قسمت در زمینۀ آموزش و استفادۀ صحیح از منابع انرژی بود. پیش از آغاز برنامه، از دختران و خانوادۀ آن ­ها در زمینۀ میزان مصرف انرژی در بخش خانگی و حمل و نقل ­سؤالاتی پرسیده شد و پس از پایان دوره که هشت ماه به طول کشید میزان تغییر در رفتار آن­ ها در زمینۀ میزان مصرف انرژی مورد بررسی قرار گرفت.

نیکول آردون استاد دانشگاه تحصیلات تکمیلی دانشگاه استنفورد و عضو ارشد مؤسسۀ standford Woods  در این خصوص گفت: این برنامه در آموزش و آگاه­سازی دختران و خانواده ­های آن ­ها بسیار تأثیرگذار بوده است به­ طوری ­که تغییرات رفتاری چشم­گیری در چگونگی مصرف انرژی ازسوی آن­ ها دیده می ­شد و برهمین اساس طبق پیش­ بینی ­های محققان این برنامه موجب کاهش سه تا پنج درصدی مصرف سالانۀ برق خانگی و همین ­طور یک تا سه درصدی در مصرف گاز خواهد شد.

وی در ادامه افزود:  دخترانی که در این برنامه شرکت کرده­ اند نه تنها درک و علاقه ­شان بر فعالیت ­های ­محیط ­زیستی افزایش چشم ­گیری داشته بلکه مهارت ­های آن­ها نیز در زمینۀ مصرف صحیح انرژی ارتقاء یافته و علاوه ­براین، بر عملکرد والدینشان نیز در زمینۀ بهینه ­سازی مصرف انرژی تأثیر مثبتی داشته است

. وی هم­چنین گفت: دختران شرکت­ کننده در این برنامه در تلاش بودند تا خانواده ­های خود را با شور و اشتیاق و دانش و مهارت­های خود سهیم کنند و این موجب شد تا والدین آن­ها یادگیری فرزندانشان را با ایجاد تغییرات در رفتار خود در زمینۀ مصرف صحیح انرژی حمایت کرده و همین­ طور به کودکان خود در مورد برخی از این تغییرات رفتاری که به تنهایی از عهدۀ آن برنمی­آمدند، کمک کنند.

محققان این برنامه معتقدند چنین برنامه­ هایی علاوه­ بر این­که پتانسیل آن­را دارد تا بر والدین دختران تأثیر مثبتی بگذارد، این فرصت را نیز ایجاد می­ کند تا دختران بتوانند دانش­ های جدید و تغییرات رفتاری خود را در زمینۀ مصرف صحیح انرژی با دوستان و هم­کلاسی­ های خود به اشتراک بگذارند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ساخت شیشه هوشمند با قابلیت کنترل جذب نور در کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها