جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

ضرغام اعلام کرد: سهم ۵٫۶ درصدی «صندوق حمایت از پژوهشگران» در تولید علم کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:510
شنبه، ۱ خرداد، ۱۳۹۵ | 11:11

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران با تاکید بر این که این صندوق با دارا بودن ۲۰ درصد بودجه تحقیقاتی کشور، ۵٫۶ درصد تولیدات علمی را بر عهده دارد از حمایت این صندوق از پروژه‌های بزرگ انجمن ژنتیک در حوزه‌های مربوط خبر داد.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، دکتر ضرغام در دومین همایش بین‌المللی و چهاردهمین همایش ملی ژنتیک کشور با اشاره به حمایت‌های این صندوق از برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی اظهار کرد: در سال گذشته حدود ۴۸ کنگره که به صورت بین‌المللی برگزار شده بود، مورد حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران قرار گرفت که در این تعداد از کنگره‌ها ۱۷۰ کارگاه آموزشی با حضور هزار و ۷۰۰ نفر برگزار شده است.

وی حمایت از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل پژوهشی را از سیاست‌های این صندوق نام برد و یادآور شد: حمایت این صندوق از ظرفیت‌های بالفعل مشخص است، ولی در بخش ظرفیت‌های بالقوه بسته‌های آموزشی در جهت حمایت از خانواده‌ها، مهد‌های کودک و مدارس به منظور بالا بردن سطح دانشی کشور آماده شده است.

ضرغام با تاکید بر این که ارتقای سطح دانش جامعه موجب رشد علمی در همه رشته‌ها خواهد شد، ادامه داد: در این بسته‌ها علاوه بر آشنایی جامعه با موضوعاتی چون تغییر اقلیم و گرمایش زمین آنها را با نحوه حفظ محیط زیست و مدیریت خانواده آشنا می‌کنیم.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران قرن آینده را قرن ذهن، نوآوری و خلاقیت توصیف کرد و ادامه داد: کشور در این زمینه ظرفیت‌های مناسبی دارد که آشنایی با این ظرفیت‌ها و نیروهای انسانی می‌تواند موجبات رشد و اعتلای کشور را فراهم کند.

وی یادآور شد: این صندوق ۲۰ درصد بودجه تحقیقاتی کشور را در اختیار دارد، در حالی که ۵٫۶ درصد تولید علم بر عهده این صندوق قرار گرفته است.

ضرغام با بیان این که ایران یک درصد جمعیت جهان را دارد، اضافه کرد: ایران با دارا بودن یک درصد جمعیت جهان، ۱٫۵۶ درصد تولید علم جهان را بر عهده دارد و در سال ۲۰۱۴ نیز صندوق حمایت از پژوهشگران ایران به عنوان برترین حامی تولید علم معرفی شد.

ضرغام حمایت‌های این صندوق را شامل موارد متعددی چون ثبت اختراعات و ساخت نمونه اولیه ذکر کرد و گفت: در سال گذشته، ۹۱ اختراع را برای ثبت بین‌المللی مورد حمایت قرار دادیم.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران همکاری این صندوق را با بنیادهای علمی دنیا را از دیگر برنامه‌ها ذکر کرد و افزود: این صندوق با بنیاد علمی روسیه در زمینه اجرای پروژه‌های مگاساینس همکاری دارد و پیشنهاد می‌کنیم که اگر انجمن ژنتیک ایران پروژه‌هایی در این زمینه تعریف کند، بدون هیچ محدودیتی از آنجا حمایت می‌کنیم.

وی همکاری این صندوق با بنیاد علم چین را از دیگر همکاری‌های بین‌المللی نام برد و یادآور شد: با امضای تفاهم‌نامه‌ای با بنیاد علم چین در سه زمینه نانو، علوم شناختی و انرژی‌های تجدید‌پذیر پروژه‌های مختلفی را تعریف کردیم.

ضرغام همکاری این صندوق با بنیاد علم آلمان را از دیگر برنامه‌های این نهاد مالی نام برد و گفت: هدف ما از این اقدامات استفاده از ظرفیت‌های علمی و مالی دنیا در جهت تحقق اهداف بالادستی است.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران، حمایت از کرسی‌های پژوهشی را از دیگر برنامه‌های این صندوق نام برد و اظهار کرد: صاحبان کرسی‌ها در هر سال می‌توانند دو دانشجوی پسادکتری و دو استادیار جوان را در قالب تیم مورد پذیرش قرار دهند.

وی ایجاد هسته‌های علمی در دانشگاه‌ها با همکاری اساتید را از دیگر برنامه‌ها ذکر کرد و ادامه داد: در سال گذشته ۲۱ هسته‌ علمی در دانشگاه‌ها تشکیل شد تا با ایجاد این هسته‌ها دانشجویان بتوانند از تجارب اساتید استفاده کنند.

ضرغام با اعلام این که ۷۰ درصد پژوهشگران و اساتید کشور با این صندوق در ارتباط هستند، خاطرنشان کرد: تنوع مالی این صندوق به گونه‌ای است که هیچ طرحی خارج از دایره حمایت این صندوق قرار نخواهد گرفت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها